Clicky


Arriva dient verzoek in bij ACM voor lijn Groningen-Zwolle en vice versa

Arriva dient verzoek in bij ACM voor lijn Groningen-Zwolle en vice versa
14-12-2022 17:37 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HEERENVEEN - Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle treinen te rijden. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het openbaar vervoer in het noorden een impuls en wordt reizigersgroei verwacht. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: "Met dit aanbod geven we een enorme boost aan het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven. Op de Noordelijke Lijnen waar wij nu al ruim 20 jaar rijden, reizen jaarlijks miljoenen mensen naar tevredenheid. Deze succesformule breiden we graag uit naar de rest van het noorden, met de aanvragen die we nu hebben gedaan volgens het Europese principe van open toegang op het spoor."

Meer treinen tussen Groningen en Zwolle en een nieuw station in Staphorst

Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de intercity’s richting de Randstad. De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, die daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops.

Meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle en extra stops bij Heerenveen IJsstadion en Leeuwarden Werpsterhoeke

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.

Met deze plannen maakt Arriva een noordelijk openbaar vervoernetwerk dat aansluit op de wensen van de regionale reiziger

Anne Hettinga: "Met meer sneltreinen, meer stations, comfortabele en snellere treinen en betere aansluitingen op andere regionale treinen, bussen én intercity’s richting de Randstad zijn wij ervan overtuigd veel meer reizigers te trekken in het noorden. In samenwerking met provincies heeft Arriva deze succesformule eerder toegepast op lijnen in het noorden, oosten en westen van het land, die eerder door NS werden gekwalificeerd als ‘onrendabel’."

Waar 25 jaar geleden veel van deze lijnen op de nominatie stonden om gesloten te worden, wisten marktpartijen zoals Arriva samen met provincies hier reizigersgroei te realiseren. Zo realiseerde Arriva op het traject Groningen - Bad Nieuwschans in één jaar tijd 40 procent reizigersgroei. De opening van station Veendam in 2011 heeft ervoor gezorgd dat er 25 procent meer reizigers met het openbaar vervoer naar Groningen reizen. De ingediende plannen van Arriva voor de treinen tussen Groningen, Zwolle en Leeuwarden moeten hetzelfde positieve effect realiseren.