Clicky


CMB.TECH gaat vrachtwagens ombouwen tot dual fuel waterstofvrachtwagens

CMB.TECH gaat vrachtwagens ombouwen tot dual fuel waterstofvrachtwagens
14-12-2022 11:32 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ANTWERPEN - Het Antwerpse CMB.TECH kondigt de opening aan van de eerste dual fuel werkplaats om de ombouw van vrachtwagens verder op te schalen. Dit kan het traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende uitstoot tot 80 procent verminderen. De eerste dual fuel trucks zullen in maart 2023 aan klanten worden geleverd. CMB.TECH verwacht 20 vrachtwagens per maand om te bouwen.

In de werkplaats worden nieuwe ICE (Internal Combustion Engine) trucks omgebouwd met CMB.TECH's dual fuel waterstoftechnologie. In de eerste fase richt CMB.TECH zich op één type vrachtwagen, wat standaardisatie mogelijk maakt. Dit kan de prijs van de dual fuel conversie aanzienlijk verlagen. De dual fuel technologie kan worden toegepast op verschillende merken en het is de eerste stap naar de nul-emissie doelstelling.

"Met de opening van de eerste dual fuel werkplaats kunnen we bewijzen dat het conversieproces een eenvoudig en schaalbaar concept is. We vertrekken van een op grote schaal geproduceerde vrachtwagen, die we met een relatief kleine ingreep kunnen ombouwen tot een platform waarmee we vandaag grote emissiebesparingen kunnen realiseren. De overgang kan vandaag beginnen, zelfs zonder volledige dekking van de waterstofinfrastructuur. We zetten de trend om op een betaalbare manier af te stappen van traditionele brandstof. Na een proefperiode kunnen we dit concept verder uitrollen naar andere locaties en voor andere zware toepassingen", zegt Roy Campe - CTO CMB.TECH.

De dual fuel workshop is strategisch gelegen naast het CMB.TECH waterstoftankstation, waardoor de omgebouwde trucks de eerste tankbeurt met de nodige controles kunnen ondergaan voordat ze aan klanten worden geleverd.

Met deze technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven. Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de trucks en de installatie van CMB.TECH's injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorbesturingseenheid geïnstalleerd. Verder vindt de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats in de dual fuel werkplaats.

Naast het ombouwproces en de certificering is de dual fuel workshop ook verantwoordelijk voor de inkoop en assemblage van de waterstofonderdelen die van strategisch belang zijn om tot een betaalbaar concept te komen.

De eerste trucks worden naar verwachting in maart 2023 aan klanten geleverd. Zowel Van Moer Logistics, een toonaangevende logistieke speler in de haven van Antwerpen-Brugge, als Haesaerts, lid van de ALTREA LOGISTICS groep, een Europese pionier in chemisch tanktransport, zullen de eerste CMB.TECH waterstoftrucks ontvangen om aan hun vloot toe te voegen.

"Na een succesvolle pilot case hebben we de eerste batch van 10 extra dual fuel trucks besteld. De trucks zullen worden ingezet voor (tank)containervervoer en vormen een duurzame aanvulling op ons wagenpark. We zijn onder de indruk van de professioneel uitgeruste workshop en kijken uit naar de levering van de afgewerkte trucks in maart", aldus Jo Van Moer - Oprichter & CEO Van Moer Logistics.