Clicky


NS ziet groeiende belangstelling voor baan als machinist of conducteur

NS ziet groeiende belangstelling voor baan als machinist of conducteur
13-12-2022 16:20 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - NS ziet groeiende belangstelling voor het werk als machinist of conducteur bij NS. Sollicitaties nemen toe, per week zijn er honderden gesprekken, bijeenkomsten worden goed bezocht en de opleidingen draaien met goed gevulde klassen. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs en 240 machinisten aangenomen. Wel duurt het nog even voordat de nieuwe mensen ook echt op de treinen werken. De reizigers merken daarom pas later de effecten. NS is blij met de toenemende belangstelling voor het vak en zal tegelijkertijd stevig moeten blijven doorwerven de komende tijd, vooral in de randstad en het midden van het land.  

Stijging  

Dankzij gerichte campagnes en bijeenkomsten, merkt NS al een forse stijging van het aantal sollicitanten. Met kandidaat-conducteurs, de functie waaraan de behoefte bij NS het grootst is, vinden per week zo'n 160 gesprekken plaats. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs aangenomen. Ook zijn er tussen juli en november 240 machinisten bijgekomen. Standplaatsen buiten de randstad scoren hoog in aanmeldingen. Voor beide treinjobs zijn er nog altijd veel meer mensen nodig, met name uit de omgeving van Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Amersfoort en Lelystad.

Effect later  

Nieuwe NS-collega's krijgen eerst een volledig betaalde opleiding. De kersverse machinisten en conducteurs zullen daarom pas na enige maanden op de treinen werken. Het effect op de dienstregeling merken reizigers pas later. NS neemt intussen nog andere maatregelen om de dienstregeling in de eerste helft van 2023 verder te verstevigen. Zo benadert NS gepensioneerden of ze niet nog even willen doorwerken en onderzoekt het of kantoorcollega's tijdelijk een deel van hun werkweek op de treinen kunnen assisteren. Ook huurt NS beveiligingspersoneel in voor deze taak. 

Behoefte 

Om de vele honderdduizenden treinreizigers per dag te kunnen vervoeren, beschikt NS over 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Voor die banen heeft NS eind 2022 nog altijd zo’n 400 mensen tekort. Hoofdoorzaken van de grote behoefte zijn: enorme krapte op de arbeidsmarkt, grotere uitstroom, interne doorstroom en hoger ziekteverzuim. Om vertrek van collega's te compenseren moet NS in 2023 alleen al 500 mensen werven.