Clicky


Vijf nieuwe Volvo FH 460 Turbocompound trekkers voor Coldservice

Vijf nieuwe Volvo FH 460 Turbocompound trekkers voor Coldservice
13-12-2022 11:20 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

VEGHEL - Met 74.000 palletplaatsen en in totaal 34 docks is Coldservice in Veghel, Waalwijk en Eindhoven een belangrijke partner in de koel- en vriesketen. Het bedrijf is een verlengstuk van producenten, houdt voorraad en zorgt ervoor dat de producten op de juiste momenten worden aangeleverd bij de retail. Onlangs nam het bedrijf vijf nieuwe Volvo FH 460pk trekkers met Turbo Compound motor in gebruik, geleverd door BAS Truck Center.

Guy de Leeuw, Manager Logistics: "Wij zijn in feite de buffer voor onze klanten. Door onze diensten kunnen zij hun productieplanning optimaal uitvoeren. Wij zorgen voor de aanvoer naar onze warehouses en verdere distributie. In onze warehouses kunnen we shockvriezen, tempereren en bijvoorbeeld inpakken, uitpakken en stickeren. We zijn een verlengstuk van onze klanten, waarbij wij hun logistieke uitdagingen oplossen. Door het volume zijn we in staat voor onze klanten de puzzel te leggen, waardoor een evenwichtige stroom ontstaat."

Complete dienstverlening

Coldservice werd in 2013 opgericht en is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler in de koel-vriesketen. Sinds de start biedt Coldservice complete dienstverlening en combineert dit met vergaande automatisering. Het WMS (Warehouse Management System) geeft inzicht in voorraad en goederenstromen. Voor de klant is het 24/7 inzichtelijk waar de goederen zich bevinden. Een aparte tak wordt gevormd door Coldservice Logistics, zij verzorgt de aanvoer naar de warehouses vanuit de productielocaties en de distributie van gekoelde en diepgevroren levensmiddelen in Nederland, België, Frankrijk en een deel van Duitsland. Coldservice Logistics beschikt over een eigen vloot van 28 trekkende eenheden, en 48 getrokken eenheden. Door optimaal te combineren en, naast de eigen vloot, te beschikken over een fijnmazig nationaal- en internationaal netwerk, kan Coldservice de kosten voor de klant laag houden en het aantal transportbewegingen beperken.



Turbo Compound is bewezen zuiniger

Planning en beladingsgraad zijn daarom belangrijk, maar ook aan zaken als brandstofverbruik wordt veel aandacht besteed. Guy de Leeuw: “Wij kijken bij investeringen in het wagenpark echt naar het brandstofverbruik en tijdens de levensduur van een voertuig coachen wij onze chauffeurs. Dat doen we onder andere samen met BAS Truck Center. Uiteraard moet het hele plaatje kloppen, alle facetten van de exploitatiekosten. Zo hebben we bij BAS Truck Center onder andere al onze trailers in onderhoud. Zij weten wat we nodig hebben, bieden continuïteit, betrouwbaarheid en zijn professioneel. Dat is ook de reden geweest om vijf Volvo FH 460 turbocompound trekkers in bedrijf te nemen. De trucks zijn bewezen zuiniger dan hun voorgangers en worden door de chauffeurs zeer gewaardeerd vanwege het rijcomfort en de veiligheidsfeatures. Het zijn trucks die we overigens volledig inrichten, ook met het uitgebreide infotainment systeem en bijvoorbeeld een extra grote koelkast. Transport wordt steeds belangrijker, het is daarom zaak chauffeurs vast te houden, ook door wat extra te bieden.”

Duurzaamheid als speerpunt

Een van de speerpunten van Coldservice is duurzaamheid. Het bedrijf heeft fors geïnvesteerd in hernieuwbare energie. Zo heeft Coldservice voor twee MegaWatt zonnepanelen op de daken van de warehouses geplaatst.

“Duurzaamheid in alle facetten is voor ons beleid. De zonnepanelen zijn daar een voorbeeld van. Wij hebben nu plannen om de capaciteit nog verder te vergroten met nog eens 800 Kilowatt en daarmee een groot deel van onze gebruikte energie zelf op te wekken. Ook zijn we aan het onderzoeken of we elektrisch kunnen transporteren. We hebben daarvoor de afgelopen twee jaar samengewerkt met BAS Truck Center. Het product is er nu, de Volvo FH Electric kan zo worden ingezet. Op dit moment wordt er een laadplein gerealiseerd naast onze locatie op De Amert in Veghel. De overcapaciteit die we nu genereren met onze zonnepanelen slaan we daar op en willen we gaan inzetten voor het laden van de trucks. Dat creëert een win-win situatie, waarmee we echt de volgende stap in de transitie kunnen gaan zetten”, stelt Guy de Leeuw.