Clicky


Rabobank: Prijzen in supermarkt stijgen verder

Rabobank: Prijzen in supermarkt stijgen verder
09-12-2022 09:58 | Financieel | auteur Redactie

DEN HAAG - Voorlopig komt er geen einde aan de prijsstijgingen in de supermarkt. Dat zegt Rabobank vandaag naar aanleiding van eigen onderzoek. "De kosten voor veel voedingsmiddelenproducenten lopen nog steeds op", zegt Sebastiaan Schreijen van RaboResearch. "Nederlandse producenten geven aan zo’n 10 tot 20 procent hogere verkoopprijzen nodig te hebben om deze gestegen kosten te dekken."

Volgens Schreijen komt dat nog bovenop de ruim 20 procent prijsverhoging die voedingsmiddelenfabrikanten tot en met oktober al doorberekenden. Schreijen: "Of supermarkten en consumenten deze nieuwe ronde aan prijsstijgingen zonder slag of stoot gaan accepteren, is nog maar de vraag."

"Het lijken daarom", volgens Schreijen, "net als vorig jaar, verhitte prijsonderhandelingen te worden deze wintermaanden."

Nog hogere consumentenprijzen en versobering van de schappen

Volgens Rabobank komt er voorlopig geen einde aan de prijsstijgingen in de supermarkt. De afgelopen maanden lijken de wereldwijde energiemarkt en veel grondstofmarkten weliswaar enigszins afgekoeld te zijn. Toch ziet de gemiddelde voedingsmiddelenproducent zijn kosten nog steeds oplopen door de duurdere dollar, aflopende leveringscontracten, stijgende indirecte energiekosten en snel oplopende personeelskosten.

Schreijen: "Consumenten hebben de afgelopen 12 maanden te maken gehad met prijsverhoging na prijsverhoging. Maar afgaande op de consumentenprijsontwikkelingen in de supermarkt zoals bijvoorbeeld van koek, wijn, snacks en brood - de croissantjes liggen nog steeds 4 voor 1 euro in de aanbieding – zijn nog lang niet alle kostenstijgingen gedekt, Laat staan dat de consument weet heeft van de voorgenomen producentenprijsverhogingen van gemiddeld 10 tot 20 procent die er de komende maanden aan zitten te komen."

Het einde van de prijsstijgingen op de supermarktschappen is daarom nog niet in zicht. Supermarktinkopers zullen de komende maanden ongetwijfeld flink tegengas geven aan de onderhandelingstafel, maar de door voedingsmiddelenproducenten gevraagde prijsverhogingen zijn te groot om volledig te negeren.

"Het supermarktaanbod zal de komende maanden versoberen", aldus Schreijen. "Mogelijk is er iets minder keuze en zijn er legere schappen door het stoppen van leveringen, door lagere servicegraden, door budgetvriendelijkere producten of door personeelstekorten. Maar ondanks die versobering zullen boodschappen (nog) duurder worden in de eerste maanden van 2023."