Clicky


Nieuwe EU-limieten onderwaterlawaai dwingen lidstaten tot actie

Nieuwe EU-limieten onderwaterlawaai dwingen lidstaten tot actie
08-12-2022 09:59 | Algemeen | auteur Redactie

DEN HAAG - De Europese Commissie heeft limieten gesteld aan onderwaterlawaai. Dit lawaai vormt een steeds grotere dreiging voor walvissen, dolfijnen en andere zeedieren.

Het is een belangrijke stap om lidstaten te helpen een goede milieustatus (Good Environmental Status, GES) te behalen in hun territoriale wateren.

”We hebben lang op deze cruciale eerste stap moeten wachten, maar eindelijk komt er actie om deze aanhoudende onzichtbare vervuiling te bestrijden”, zei Ilaria Di Silvestre, Hoofd EU Policy & Campaigns bij IFAW (International Fund for Animal Welfare).

”Nu ligt de bal bij de lidstaten om op een effectieve manier zeedieren te beschermen onder de EU Marine Strategy Framework Directive. Als dat lukt, kunnen we het goede voorbeeld geven aan de rest van de wereld.”

Een technische werkgroep heeft manieren onderzocht om onderwaterlawaai effectief in te perken. Experts maken een onderscheid tussen impulsgeluid, dat bijvoorbeeld ontstaat bij offshore bouwwerkzaamheden of oliewinning, en continu geluid. Wereldwijd wordt het geluidlandschap in de oceaan gedomineerd door continu geluid, dat voornamelijk door commerciële scheepvaart wordt geproduceerd.

In 2020 hadden de Europese wateren al een goede milieustatus moeten hebben, maar helaas was het lidstaten toen niet gelukt om onderwaterlawaai te verminderen. Lidstaten kunnen nu zelf hun territoriale wateren opdelen in Marine Reporting Units. In deze units worden limieten vastgelegd voor het onderwaterlawaai op basis van de voorkomende indicatorsoorten.

“Het is gelukkig ondertussen erkend dat onderwatergeluid vele zeedieren, zoals walvissen, bedreigt. Nederland kent al maatregelen om de negatieve effecten van impulsief geluid te beperken. Deze tijdelijke geluidsverstoringen ontstaan bijvoorbeeld bij het bouwen van windmolenparken. De scheepvaart veroorzaakt echter continue herrie. Er wordt nog geen enkele maatregel genomen door Europa om dit te verminderen. Het vaststellen van deze Europese geluidsnormen is dan ook een belangrijke stap”, aldus Sabine Zwiers, Senior Campaigner bij IFAW in Nederland.

“IFAW's voorstel voor het verlagen van de vaarsnelheid (Blue Speeds), gebaseerd op gedegen onderzoek door CE Delft, is een belangrijke stap om de normen te halen. De haven van Rotterdam kan samen met andere Europese havens het voortouw nemen om dit te stimuleren.”

Het nieuwe onderzoek van CE Delft heeft aangetoond dat het invoeren van Blue Speeds het onderwaterlawaai en het risico van aanvaringen met walvissen met 25 procent kan verminderen. Ook zorgt het voor 8% minder brandstofverbruik, CO2-uitstoot en luchtvervuiling door scheepvaart.