Clicky


De nieuwe Volvo FH-serie: de cabine: groter, sterker, comfortabeler

De nieuwe Volvo FH-serie: de cabine: groter, sterker, comfortabeler
06-09-2012 10:00 | Volvo | auteur de redactie
Een meer ergonomische werkplek, meer comfort en 300 liter extra opbergruimte. Dit zijn enkele van de nieuwe cabinevoorzieningen in de nieuwe Volvo FH-serie. Het doel was een cabine te creëren die voldoet aan de eis van truckchauffeurs voor een efficiënte werkplek met mogelijkheden om te kunnen ontspannen.

Door de rechtopstaande A-stijlen is de Volvo FH-cabine ruimer dan ooit tevoren. "Dit geeft de cabine rechtere lijnen aan de buitenkant wat echter gecompenseerd wordt door de hellende lijn van het dak van de cabine. Het resultaat is dat de cabine van de Volvo FH zijn opvallende uiterlijk behoudt," zegt Rikard Orell, design manager bij Volvo Trucks.

Het lijkt of de Volvo FH in beweging is, ook als deze stil staat. Deze indruk wordt gewekt door de lijnen en de vormen van de cabinepanelen. Eén voorbeeld is de bovenrand van de wielkast, die een hoek naar voren en naar beneden maakt. De opvallende inkeping in de koplampafscherming versterkt deze indruk.

Ondanks de grotere cabine heeft de nieuwe Volvo FH nog steeds dezelfde uitstekende aerodynamische eigenschappen als diens voorganger, niet in de laatste plaats dankzij de grotere ronding van de cabinehoeken.

Eén ding waardoor de nieuwe Volvo FH-serie zich duidelijk onderscheidt zijn de achteruitkijkspiegels. "We hebben de spiegelbehuizingen weggehaald om het zicht te verbeteren. Je ziet nu alleen nog maar de slanke spiegelarmen met de verstelbare spiegels," zo zegt Rikard Orell.



Werk en ontspanning
Ook binnen in de cabine is er veel veranderd. "We hebben alles in de cabine verbeterd. De gemiddelde chauffeur brengt tegenwoordig vijf nachten per week in zijn cabine door. Het moet dus een optimale werkplek zijn en een aangename plaats voor ontspanning en vrije tijd voor elke chauffeur, ongeacht zijn of haar bouw - kort of lang, slank of breed," zegt Ulf Andreasson, productmanager voor cabineontwikkeling bij Volvo Trucks.

De chauffeursstoel biedt betere lenden- en zijsteunen en kan vier centimeter verder naar achteren worden verschoven. Dankzij het nieuwe verstelbare stuur kan dit 20 graden verder kantelen vergeleken met de vorige versie. Zo kunnen chauffeurs nog gemakkelijker een ergonomische en ontspannen rijpositie vinden.



Om goed uit te rusten, is een comfortabel bed een vereiste. Volvo heeft het bed daarom verbreed tot 815 mm en nieuwe matrassen geïntroduceerd.








Belangrijkste instrumenten in het midden
Veel functies in de nieuwe truck kunnen worden bediend met knoppen op het stuur, waaronder de telefoon en de navigatie. De knoppen op het instrumentenpaneel zijn in volgorde van prioriteit geplaatst.

"Ons nieuwe instrumentenpaneel leidt tot een hogere standaard in de branche. Alle belangrijke meters zijn in het midden bij elkaar geplaatst en minder cruciale instrumenten bevinden zich links en rechts. Het resultaat is dat u onder normale omstandigheden uw ogen op de weg kunt houden en toch de belangrijkste meters kunt zien," zo verklaart Rikard Orell.



Grote ruiten en grote oppervlakken
De ruiten zijn groter dan in de vorige Volvo FH met 8% meer glas en ze zijn ontworpen voor nog beter zicht rondom. Het dashboard is glad en bestaat uit één stuk: van de ene zijde van de cabine naar de andere. Een ander detail waardoor het zicht is verbeterd, zijn de achteruitkijkspiegels. "De nieuwe spiegels zorgen voor 25% meer direct zicht, dat wil zeggen rekening houdend met alles dat zich aan de voor- en zijkanten bevindt en dat uw zichtveld kan verstoren," zegt Rikard Orell.

Eén kubieke meter extra ruimte
De cabine van de nieuwe Volvo FH-serie is met één kubieke meter vergroot. Hierdoor ontstaat een groter en ruimtelijker interieur, terwijl tegelijkertijd de opbergruimte is uitgebreid met 300 liter. "Een goede truckcabine is niet ontworpen voor werk maar ook voor ontspannen en slapen. We zien de cabine als een hotel voor een zakenman. Het moet mogelijk zijn om efficiënt te werken in de cabine, terwijl ook een goede nachtrust is gegarandeerd zodat u fris en alert kunt beginnen aan de nieuwe werkdag. Een fris ontwerp en lichte kleuren geven een ruimtelijk gevoel en helpen in dit opzicht," aldus Rikard Orell.

Geïntegreerde standkoeling
Een geïntegreerde standkoeling zorgt de hele dag lang voor een prettige temperatuur in de cabine. "De koeling verbruikt ´s nachts geen brandstof. De luchtstroming in de cabine is verbeterd en de werking uiterst stil. En bovendien werkt de koeling slim: deze berekent hoeveel voeding kan worden gebruikt zonder dat de accu´s leeg raken. Zo kunnen we garanderen dat de truck ´s ochtends nog start," verklaart Ulf Andreasson.

Omdat de optionele koeling in de cabine is geïntegreerd, wordt de aerodynamica van de truck niet beïnvloed en wordt er geen cabineruimte in beslag genomen.



Trekt de beste chauffeurs aan
De truckcabine is van invloed op het welzijn van de chauffeur en dus ook op de winstgevendheid van de transporteur. Maar de cabine heeft ook nog een andere functie. "Transporteurs kunnen met trucks die populair zijn bij chauffeurs, gemakkelijker de beste chauffeurs aantrekken. En we weten dat goede chauffeurs een van de belangrijkste factoren is voor de winstgevendheid van de transporteur," aldus Ulf Andreasson.

De nieuwe Volvo FH-serie wordt in het voorjaar van 2013 op de Europese markt geïntroduceerd.