Clicky

 
Transport Online - Haven van Rotterdam krijgt eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld

Haven van Rotterdam krijgt eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld

Haven van Rotterdam krijgt eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld
28-11-2022 11:54 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - De haven van Rotterdam krijgt de eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de stijgende vraag naar groene waterstof en energieopslag.

“Battolyser Systems en Havenbedrijf Rotterdam gaan samen de eerste industriële productiefaciliteit voor groenewaterstof-apparatuur in Nederland realiseren”, zegt Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems. “Met het Nederlandse potentieel aan offshore windenergie, onze sterke infrastructuur en onze mondiaal leidende chemische industrie kan Nederland nu een duurzaam en veerkrachtig energiesysteem ontwikkelen.”

De 1 GW per jaar Battolyser fabriek wordt ontwikkeld in het M4H gebied, een industrieel gebied in het hart van Rotterdam. De ontwikkelkosten van de 14,000 m2 productiefaciliteit, compleet met kantoor en laboratoria, zijn geschat op €100 miljoen. Wanneer het volledig operationeel is zijn er zo’n 700 directe werknemers nodig en creëert het nog eens vier keer zo veel indirecte banen bij toeleveranciers.

“Rotterdam positioneert zichzelf als de waterstofhub van Europa”, zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. “Nieuwe duurzame industrieën dragen bij aan de transitie die in Rotterdam plaatsvindt. We hebben bedrijven als Battolyser Systems nodig en zijn ervan overtuigd dat de haven de ideale plek is voor hun eerste grote fabriek.”

Duitsland en Nederland zijn respectievelijk de grootste en op een na grootste waterstof gebruikers van Europa. Beide hebben grootschalige plannen voor groene waterstof die in de Rotterdamse haven wordt gemaakt, geïmporteerd en/of verbruikt.

“In dit industriële ecosysteem moet de Battolyser-fabriek een ankerpunt worden voor bedrijven die een toeleveringsketen voor de productie van apparatuur willen opbouwen”, aldus Castelein. “Bedrijven in de haven zijn al druk bezig projecten te realiseren op het gebied van productie, import, transport, opslag en gebruik van groene waterstof. Met deze fabriek voegen we aan dat aanbod de productie van apparatuur voor groene waterstof toe. Dit helpt de haven enorm vooruit in het continue streven duurzame industrieën voor de toekomst te faciliteren en de CO2-emissies te reduceren.”

De fabriek, die ook dienst zal doen als hoofdkantoor en R&D-centrum van Battolyser Systems, gaat in de tweede helft van 2024 open. Komend jaar valt de definitieve beslissing over de investering. Er zijn particuliere en publieke investeringen nodig om internationaal te kunnen concurreren.

Battolyser heeft ’s werelds eerste geïntegreerde batterij-elektrolysesysteem ontwikkeld en gerealiseerd. Een Battolyser kan bij lage stroomprijzen waterstof uit zon en wind produceren en bij hoge prijzen elektriciteit leveren aan het net. Het systeem is uiterst flexibel, efficiënt en robuust. Het gaat netcongestie tegen, maakt verdere ontwikkelingen op het gebied van zonne- en windenergie mogelijk en biedt de goedkoopste groene waterstof. De Battolyser-technologie is op grote schaal toe te passen dankzij het gebruik van rijkelijk beschikbare en conflictvrije grondstoffen: nikkel en ijzer. De technologie is uitgevonden door prof. dr. Fokko Mulder en zijn onderzoeksteam van de TU Delft.

“De samenwerking met de haven van Rotterdam voor de ontwikkeling van onze eerste grote productiefaciliteit is een forse stap vooruit in onze commercialisering”, aldus Slee. “Dankzij deze fabriek kunnen wij Battolysers op industriële schaal en tegen betaalbare prijzen leveren. We voeren constructieve gesprekken met de Nederlandse overheid en EU-instellingen en hebben er alle vertrouwen in dat we samen de benodigde financiering binnen kunnen halen.”

“Een netto nul-wereld vereist tussen 5.000 en 10.000 GW aan geïnstalleerde elektrolysecapaciteit. De toeleveringsketen van elektrolysers biedt Nederland een enorme kans om nieuwe duurzame industrieën te ontwikkelen die onze behoeften op het gebied van energietransitie ondersteunen en exportproducten aan de wereld kunnen aanbieden.”

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,000
Diesel1,924

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden