Clicky

 
Transport Online - IRU roept EC op om grensopstoppingen met TIR-vrachtwagens te verminderen

IRU roept EC op om grensopstoppingen met TIR-vrachtwagens te verminderen

IRU roept EC op om grensopstoppingen met TIR-vrachtwagens te verminderen
25-11-2022 12:17 | Buitenland | auteur Redactie

BRUSSEL - De IRU en haar ledenorganisaties uit Oekraïne en zeven buurlanden hebben de Europese Commissie opgeroepen om prioriteit te geven aan TIR-vrachtwagens om de lange wachtrijen bij de grens te verminderen en goederentransportstromen tussen Oekraïne en de EU te stimuleren.

De wachtrijen van vrachtwagens aan de grens tussen Oekraïne en aangrenzende Europese landen overschrijden regelmatig de 40 km. Naast een enorme druk op chauffeurs die dagenlang vast kunnen zitten, vaak zonder basisvoorzieningen, en overbelast grens- en douanepersoneel, beperken de files de grensoverschrijdende goederenstroom tussen Oekraïne en de EU, met name landbouwproducten, ernstig.

De IRU en haar nationale aangesloten verenigingen uit Hongarije, Litouwen, Moldavië, Polen, Roemenië, Servië, Slowakije en Oekraïne hebben de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, een brief gestuurd met het verzoek om prioritaire grensovergangen voor veilige TIR-vrachtwagens die de EU binnenkomen, te coördineren met lidstaten en dit met spoed door te voeren.

IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto zei: “Door TIR-verkeer voorrang te geven, kan het aantal vrachtwagens dat vracht van Oekraïne naar de EU kan vervoeren, verdubbelen tot verdrievoudigen. Dit zou een enorm verschil maken voor de goederenstromen tussen het door oorlog geteisterde Oekraïne en de rest van de EU, en het zou ook de druk op chauffeurs en grens- en douanepersoneel verlichten.”

TIR-transporten worden op het punt van vertrek door de douane geïnspecteerd en verzegeld en pas op de eindbestemming opnieuw door de douane gecontroleerd. Samen met vooraf verzonden elektronische TIR- en douaneaangifte-informatie kunnen TIR-vrachtwagens de grens oversteken zonder aanvullende inspecties, terwijl tegelijkertijd het risico- en middelenbeheer van de grensautoriteiten wordt verbeterd. TIR-prioriteitsstroken moeten ook sanitaire, fytosanitaire en andere controles beheren.

Alle EU-lidstaten, evenals Oekraïne, Moldavië en andere Balkanlanden, zijn partij bij de TIR-overeenkomst van de VN. Duizenden vervoerders in deze landen zijn geautoriseerde gebruikers van TIR en gebruiken het systeem dagelijks, ondanks het ontbreken van voorrangsstroken voor TIR-vrachtwagens.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,942
Diesel1,916

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden