Clicky


Met waterstof over de Brennerpas: Daimler Truck voert eerste hoogtetesten uit met brandstofceltruck

Met waterstof over de Brennerpas: Daimler Truck voert eerste hoogtetesten uit met brandstofceltruck
16-11-2022 11:17 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

STUTTGART - Op weg naar het duurzame transport van de toekomst heeft een prototype van een Mercedes-Benz GenH2 Truck zijn eerste tests op grote hoogte op de openbare weg met succes doorstaan. Een belangrijk punt op de checklist van het testprogramma: de oversteek van de Brennerpas, een van de belangrijkste verkeersaders van het Europese vrachtverkeer.

Alleen al in 2019 werd ongeveer 40 miljoen ton vracht per vrachtwagen vervoerd via de vierbaans transitroute op een hoogte van maximaal 1.370 meter aan de grens tussen Oostenrijk en Italië. Dat komt overeen met bijna 2,5 miljoen vrachtwagens per jaar.

Tijdens de testritten van een week staken de ingenieurs van Daimler Truck herhaaldelijk de Brennerpas over met de brandstofceloplegger met een typische lading, op het 120 km lange snelwegtraject tussen Bolzano en Innsbruck. De enige uitstoot tijdens de reis: waterdamp!

De stad Bolzano in Italië diende als basis voor de testritten, aangezien hier een waterstoftankstation is gevestigd dat wordt geëxploiteerd door H2 Zuid-Tirol. Bovendien is de topografie van de omgeving ideaal voor grondige prestatietests van het brandstofcelsysteem op verschillende hoogteniveaus.

Een van de hoogtepunten van de tests was het oprijden van de trekker op de berg Penser Joch naar een hoogte van 2.211 meter. De bevindingen van dit eerste hoogtetestprogramma met betrekking tot de interactie van brandstofcel en batterij in veeleisende topografie, evenals de toekomstgerichte bedrijfsstrategie op de Brenner-route, worden nu opgenomen in de verdere ontwikkeling naar het standaardvoertuig. Voor het komende jaar staan ​​er meer testritten in bergachtig terrein op de planning.

Op weg naar een CO 2 -neutrale toekomst heeft Daimler Truck duidelijk zijn strategische koers bepaald en volgt consequent een tweesporenstrategie bij de elektrificatie van zijn portfolio met zowel batterij-elektrische als waterstofgebaseerde aandrijvingen. De Mercedes-Benz GenH2-truck wordt speciaal ontwikkeld voor flexibele en veeleisende toepassingen in het belangrijke segment van zwaar transport en langeafstandstransport. Het ontwikkelingsdoel is een actieradius van 1.000 kilometer en meer. De start van de serieproductie is gepland voor de tweede helft van het decennium.