Clicky


10.000e MAN TGX EfficientLine van de band in München

10.000e MAN TGX EfficientLine van de band in München
17-07-2012 14:05 | M.A.N. | auteur de redactie
De MAN TGX EfficientLine, speciaal ontwikkeld voor een gering brandstofverbruik, is nu zo’n twee jaar op de markt en is wereldwijd bijzonder in trek. Onlangs liep in München de 10.000-ste MAN TGX EfficientLine van de band. De truck voor internationaal transport is nu ook te huur bij MAN Rental.

"Het commerciële succes van de MAN EfficientLine-modellen bewijst dat wij met onze klanten op één lijn zitten voor wat betreft milieuvriendelijke, efficiënte transportmiddelen", zegt Frank Hiller, directeur marketing sales & services bij MAN Truck & Bus AG. "We hebben bewezen dat onze technologie om de efficiency te vergroten zeer effectief is bij dagelijks transport over lange afstanden. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tot drie liter per 100 km lager, wat neerkomt op een besparing van tien procent. Elke TGX EfficientLine die een normale truck vervangt, kan tot 4.500 liter diesel per jaar besparen en dat scheelt twaalf ton CO2-emissie. Dat is voor ons uiteraard een stimulans om ons EfficientLine-gamma uit te breiden. Daarom presenteren wij tijdens de IAA 2012 bijvoorbeeld een bijzonder zuinige bus: de MAN Lion’s Coach EfficientLine."

EfficientLine wereldwijd
Ook in markten buiten Europa, in andere industriële landen en groeiende economieën, wordt efficiënt transport steeds belangrijker omdat overal de dieselprijzen stijgen. Het EfficientLine-concept van MAN is dan ook wereldwijd toepasbaar. In Zuid-Korea bijvoorbeeld is net zoveel behoefte aan efficiënt transport als in Europa. MAN heeft de TGX EfficientLine-trucks daar in maart 2012 op de markt gebracht.



Voor internationale markten met slecht onderhouden wegen en zware omstandigheden biedt MAN extra zuinige langeafstandstrucks met EfficientLine-technologie. Deze zijn tevens voorzien van veiligheidssystemen als een rijstrookcontrolesysteem (LGS) en adaptive cruise control (ACC). Ook op de internationale markt is chauffeurstraining door MAN ProfiDrive® onderdeel van het efficiencyconcept. De TGS EfficientLine, met speciale voorzieningen voor zware bedrijfsomstandigheden, wordt nu gebruikt in Afrika, Azië, het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Rusland.

TGX EfficientLine nu ook te huur bij MAN
Voor klanten met behoefte aan meer flexibiliteit biedt MAN Rental in Europa een brede selectie trucks met of zonder oplegger aan. MAN Rental beschikt over een van de grootste wagenparken van TGX EfficientLine-trucks en garandeert hiermee optimale dienstverlening voor klanten die gedurende korte tijd goederen over lange afstand moeten transporteren. Dankzij flexibele huurtermijnen – variërend van één of meer dagen tot enkele maanden – beschikt de klant over de nodige flexibiliteit voor drukke periodes, waardoor huren een aantrekkelijk en transparant alternatief wordt voor kopen of leasen.

Efficiencyfactoren
MAN heeft een analyse gemaakt van de factoren die bepalend zijn voor de efficiency van wegtransport. Met de TGX EfficientLine is MAN de eerste fabrikant die bevindingen consistent verwerkt in een vooraf geconfigureerd voertuig.



Slimme aerodynamica levert brandstofbesparingen op. Omdat luchtweerstand een van de voornaamste veroorzakers is van (extra) brandstofverbruik bij transport over lange afstand, is de TGX EfficientLine niet voorzien van accessoires als antiverblindingsschermen en luchtdruktoeters. Daarvoor in de plaats is de truck uitgerust met aerodynamische zijpanelen en een dakspoiler die precies op de oplegger aansluit. En de MAN EfficientLine bewijst nóg een aerodynamische wet: door een snelheid van 85 in plaats van 89 km/uur aan te houden, daalt de rolweerstand met tien procent. Dat bespaart een enorme hoeveelheid brandstof, zonder dat je merkbaar inlevert op tijd.

Optimalisering van de aandrijflijn
De beslissende verschillen in efficiëntie zijn niet zozeer te danken aan verbetering van individuele onderdelen, maar aan de technische expertise van MAN in de optimalisering van de gehele aandrijflijn. De motoren met ringleiding, wrijvingsarme onderdelen in de aandrijflijn en intelligente schakelstrategie van de MAN TipMatic® zijn voor een optimale interactie allemaal op elkaar afgestemd. De vernieuwde driefasendynamo is vier procent efficiënter en biedt tegelijk meer vermogen. De dagrijverlichting verbruikt slechts een kwart van het vermogen van de halogeendimlichten. Het luchtdrukbeheerssysteem van MAN vermindert het vermogensverlies in de EfficientLine voor het genereren van perslucht. Dankzij het lichtgewichtontwerp is het laadvermogen toegenomen. De ophanging van de voor- en achteras van de TGX EfficientLine is extra licht, wat een besparing van ongeveer tachtig kilo oplevert. De persluchttank, de brandstoftank en de velgen zijn van aluminium vervaardigd, voor een nog lager gewicht van het voertuig.

Flexibele pakketten voor klanten met uiteenlopende behoeften
De EfficientLine-serie is flexibel opgezet om aan alle eisen van klanten te kunnen voldoen. Behalve het basismodel – een tweeassige trekker voor opleggers met een XLX cabine – zijn er een TGS- en een TGX-versie met drie assen, een grotere of kleinere cabine en diverse typen ophanging met EfficientLine-pakket. MAN biedt tevens EfficientLine-pakketten aan voor gebruik van de TGS voor lange afstanden. Zo kunnen bijvoorbeeld tankopleggers worden gecombineerd met een aerodynamisch geoptimaliseerde trekker.