Clicky


Wie zijn, volgens de Quote 500, de rijkste (ex)transportondernemers van 2022?

Wie zijn, volgens de Quote 500, de rijkste (ex)transportondernemers van 2022?
01-11-2022 15:30 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - Het is begin november, de 26ste editie van de Quote 500 is vandaag verschenen. Voor de Transport Online redactie het moment om weer even op een rijtje te zetten wie de rijkste (voormalig) transportondernemers zijn.

Dit jaar vinden we dertien transportbedrijven terug in de lijst. Dat is er één meer dan vorig jaar. De eerste vermogende voormalig transportondernemers zijn de broers Koole die we op plek 84 vinden. Nieuw in de lijst is Wil Versteijnen van GVT Logistics dat in 2021 werd verkocht aan het Franse ID Logistics. Terug in de lijst is Martin Verbrugge van Verbrugge International. We vinden hem terug op  plek 386.

84 - Koole Tanktransport

De eerste rijke transportondernemers vinden we dit jaar op plek 84. De broers Ton, Piet en Jaap Koole zijn wel vier plaatsjes gezakt want vorig jaar stonden ze nog op plek 80. De Quote-redactie schat het vermogen van de heren Koole op 550 miljoen. In 2010 verkochten zij een meerderheidsbelang van Koole Tanktransport aan het Zweedse EQT. In 2015 verkochten zij de overgebleven vijftien procent aan J.P. Morgan.

106 - KLG Europe

De broers Ad en Kees Kuijken, voormalig eigenaren van KLG Europe, vinden we op plek 106. De broers die in 2019 het transportbedrijf verkochten stegen 16 plekken in de miljonairslijst. De broers worden samen geschat op 440 miljoen euro.

184 - BAS World

De broers Caspar en Bas van Heertum vinden we dit jaar terug op plek 184, een stijging van 42 plekken ten opzichte van vorig jaar. Casper en Bas verkopen, volgens Quote, elke dag tientallen vrachtwagens. Het vermogen van de beide heren wordt geschat op 275 miljoen euro, dat is een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar.

203 - Raben Group

Marco en Ewald Raben zakken iets in de lijst. Tien plekken om precies te zijn. Ondanks een winst van 25 miljoen euro is het vermogen van beide heren volgens Quote gelijk gebleven aan dat van vorig jaar.

241 - Royal A-Ware

De 47-jarige Jan Anker, directeur van Royal A-ware, staat op plek 241. Een flinke stijging want vorig jaar vonden we hem nog op plek 369 in de lijst van de rijksten van Nederland. De omzet van Royal A-ware steeg in 2021 naar een recordhoogte van 2,2 miljard euro. Het geschatte vermogen van Jan Anker zou, volgens Quote, gestegen zijn met 51,7 procent en bdraagt nu 220 miljoen euro.

290 - Schenk Tanktransport

De broers Harry en Arjan Schenk zijn in 2022 eveneens flink gestegen in de lijst der rijken. Vonden we de heren vorig jaar nog terug in de staart van de lijst op plek 420, dit jaar staan zij in de middengelederen op plek 290. Nog altijd zijn de broers in allerlei vetes verwikkeld met hun zus over de opbrengst van de verkoop van Schenk Tanktransport in 2020.

316 - Wolter Koops

Drie plekken gezakt dit jaar is de 80-jarige Wolter Koops. Het transportbedrijf draait volgens Quote goed door en werknemers blijven maar wat graag plakken. Koops vertelt trots aan de redactie van Quote dat chauffeur Jan van Overeem al 25 jaar in dienst is en daarvoor een spiksplinternieuwe Scania heeft gekregen. Het vermogen van Koops geeft een plusje van 5,9 procent en bedraagt rond de 180 miljoen euro.

336 - Nijhof-Wassink

Plek 336 is dit jaar gereserveerd voor broer en zus Nijhof, Freddy (63) en Jogé (55). Het vermogen is met 6,3 procent gestegen naar 170 miljoen euro. Het bedrijf telt inmiddels meer dan vierhonderd vrachtwagens en zo'n 1.750 man personeel waarover broer en zus Nijhof de leiding hebben. In december 2021 nam Nijhof-Wassink Wemmers Tanktransport over. Eerder dat jaar nam het bedrijf ook al het Belgische Sven Daems Transport over.

374 - Royal Den Hartogh Logistics

Ook Pieter den Hartogh stijgt op de lijst ten opzichte van vorig jaar, tachtig plekken maar liefst. Het vermogen van den Hartogh steeg in 2021 met 25 procent naar 150 miljoen euro. 2022 belooft eveneens een goed jaar te worden. In april nam het bedrijf het Zweedse Hedenskogs over.

386 - Verbrugge International

Terug van weggeweest is Martin Verbrugge. Hij maakt zijn rentree op plek 386 in de lijst. De 67-jarige ondernemer wordt geschat op een vermogen van een slordige 150 miljoen euro. In 2021 steeg de omzet van Verbrugge International flink en sloot het bedrijf af met een winst van bijna 11 miljoen euro. Daarnaast bezit Verbrugge nog een aantal percelen grond in de havens van Vlissingen en Terneuzen.

399 - GVT Logistics

Nieuw in de lijst is Wil Versteijnen. In november 2021 verkocht Versteijnen zijn GVT Logistics aan het Franse ID Logistics dat daar zo'n 80 miljoen euro voor betaalde. Versteijnen wordt geschat op zo'n 145 miljoen euro. Inmiddels heeft Versteijnen al weer een nieuw bedrijf uit de grond gestampt te weten BTT Multimodal Container Solutions. Versteijnen zal dan ook, denken wij, een blijvertje zijn in de Quote 500.

435 - Meeus

Toon Meeus is een paar plekken gezakt in 2022 in de Quote 500 lijst. Vorig jaar vonden wij hem nog op plek 402. Meeus verkocht in 2020 zijn transportbedrijf aan het Belgische H. Essers.

471 - HSF Logistics

Simon Frederiks keerde vorig jaar terug in de lijst der rijksten in Nederland. Dit jaar zakt hij echter weer 39 plekken. Frederiks verkocht HSF aan het Deense DFDS. Zijn vermogen wordt, evenals vorig jaar, geschat op zo'n 125 miljoen euro.