Clicky


FIA erkent dat kraanwagen te vroeg de baan op kwam in GP Japan

FIA erkent dat kraanwagen te vroeg de baan op kwam in GP Japan
21-10-2022 19:31 | Sport | auteur ANP

AUSTIN - De internationale autosportfederatie FIA heeft toegegeven dat tijdens de Grote Prijs van Japan in de Formule 1 te vroeg een kraanwagen het circuit op kwam. De kraanwagen reed de baan op om de Ferrari van Carlos Sainz, die in de stromende regen was gespind, weg te takelen. Juist op dat moment kwam de Franse coureur Pierre Gasly (AlphaTauri) op hoge snelheid voorbijrijden.

Gasly reageerde over de boordradio woest. Hij verwees naar het ongeluk van zijn landgenoot Jules Bianchi, acht jaar geleden op hetzelfde circuit van Suzuka. Bianchi raakte destijds de controle over zijn auto kwijt en schoot de baan af, waarna hij bovenop een kraanwagen botste die bezig was een andere gecrashte auto weg te halen. De Fransman liep zwaar hersenletsel op en overleed enkele maanden later aan de gevolgen daarvan. Het noodlottige ongeluk leidde tot aanscherping van de veiligheidsregels.

Voorafgaand aan de eerste vrije training voor de GP van de Verenigde Staten in Austin (Texas) publiceerde de FIA een uitgebreide evaluatie van de incidentrijke GP van Japan. De FIA zegt daarin dat de kraanwagen te vroeg de baan op kwam, maar benadrukt ook dat de coureurs een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Gasly reed veel harder dan toegestaan langs de plek waar de gestrande Ferrari stond. De Fransman kreeg na de race een tijdstraf van 20 seconden.

De GP van Japan verliep als gevolg van de regen chaotisch. Al kort na de start werd de race stilgelegd, nadat heel wat coureurs waren gespind op het natte asfalt. Na een onderbreking van zo'n twee uur kwamen de coureurs alsnog weer de baan op. Max Verstappen won de ingekorte race. Hij hoorde pas tijdens de interviews na afloop dat hij wereldkampioen was geworden, omdat zijn rivaal Charles Leclerc een tijdstraf had gekregen en omdat de organisatie tot ieders verrassing volledige punten toekende.

Alle incidenten waren voor de FIA aanleiding om een grondige evaluatie te doen. Op basis daarvan kwam de federatie met een aantal maatregelen en veranderingen. Zo krijgen de teams voortaan direct een seintje als een bergingsvoertuig het circuit op komt. De renstallen moeten hun coureurs daarvan op de hoogte stellen. Ook heeft de FIA besloten om te stoppen met het rouleren van de twee wedstrijdleiders. In de laatste vier races van dit jaar is de Duitser Niels Wittich de vaste wedstrijdleider. De internationale federatie gaat daarnaast in de reglementen duidelijker opschrijven hoe de puntentelling werkt bij GP's waarin niet de volledige raceafstand wordt afgelegd.