Clicky


Qatar: zonder Russisch gas in 2023 grotere Europese energiecrisis

Qatar: zonder Russisch gas in 2023 grotere Europese energiecrisis
19-10-2022 12:24 | Financieel | auteur ANP

LONDEN - Als Europa volgend jaar geen Russisch gas meer zou krijgen, wordt de energiecrisis nog groter dan dit jaar. Dat zegt de Qatarese energieminister Saad al-Kaabi in de Britse zakenkrant Financial Times. "Omdat de opslagen nu vol zijn zal komende winter goed gaan. Het aanvullen van de reserves volgend jaar wordt een probleem." Al-Kaabi voorziet dat die problemen mogelijk tot 2025 aanhouden.

Veel Europese landen praten met Qatar over de levering van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Het land in het Midden-Oosten is de grootste exporteur van die brandstof ter wereld, maar veel daarvan gaat naar Azië via langetermijncontracten. Afgelopen jaar vloeide er zo'n 155 miljard kubieke meter gas van Rusland naar Europese landen. Om dat te vervangen is 112 miljoen ton lng nodig per jaar en dat is haast een derde van wat er jaarlijks beschikbaar is.

Qatar kan de productie de komende jaren niet verhogen. Pas in 2025 komt er weer meer gas beschikbaar als een nieuw project gaat produceren. In 2027 komt er nog meer gas beschikbaar. Al-Kaabi zei verder dat opmerkingen over het helemaal uitbannen van gas en daarvoor in de plaats hernieuwbare energie gebruiken niet helpen. "Investeerders in de gassector kijken naar periodes van 25, 30, 40 jaar om hun geld terug te verdienen. Als overheden dat niet ondersteunen, wordt het moeilijk voor investeerders om in te stappen."

Europa heeft de afgelopen maanden veel geld gestoken in het vullen van de gasvoorraden. Dat gebeurde door lng te kopen op de vrije markt, wat de prijzen sterk opdreef. Europa is daardoor nu een gewilde regio geworden voor lng-verkopers om hun tankers naartoe te sturen. Omdat de voorraden echter vol zitten kunnen die schepen hun lading niet kwijt, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Meer dan 35 schepen liggen voor de Spaanse Middellandse Zeekust te wachten. Het risico is dat die schepen besluiten naar een andere regio zoals Azië door te varen.