Clicky


Nieuwe DONAR-spelersbus: blikvanger met ongeëvenaarde stahoogte

Nieuwe DONAR-spelersbus: blikvanger met ongeëvenaarde stahoogte
19-10-2022 10:05 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

GRONINGEN - Autobusbedrijf Doornbos verzorgt het vervoer voor DONAR, de professionele basketbalclub uit Groningen. Begin augustus kreeg het bedrijf zijn nieuwe spelersbus geleverd door Daimler Buses | EvoBus: een Setra S516 HD met speciale voorzieningen voor de spelers. “De grote stahoogte van deze Setra maakt hem bij uitstek geschikt voor het vervoer van basketbalprofs”, aldus directeur Adrie Oostenbrug.

Autobusbedrijf Doornbos bestaat sinds 1916 en beschikt over een wagenpark van zo’n 20 touringcars, grotendeels van Mercedes-Benz en Setra. Het bedrijf richt zich naast de reguliere delen van de markt voor een belangrijk deel op het hogere segment. Daarvoor beschikt Doornbos over zeer luxe bussen, die het bedrijf gebruikt voor klanten met hoge eisen. Ook heeft het bedrijf een aantal VIP-bussen tot zijn beschikking. Er is echter één bus die er in veel opzichten uitspringt, en dat is de nieuwe DONAR-spelersbus van Doornbos. Adrie Oostenbrug: “In de Nederlandse basketbalwereld is dit zonder twijfel de mooiste spelersbus.”

Extra beenruimte

Wie de DONAR-spelersbus eenmaal heeft gezien, beseft dat de directeur van Doornbos niet overdrijft: we hebben hier te maken met het neusje van de zalm. Dat begint al aan de buitenkant. Adrie Oostenbrug: “Nadat wij de Setra geleverd kregen door EvoBus is er in de MartiniPlaza, de thuishaven van DONAR, een complete carwrapping gedaan in de clubkleur van DONAR, inclusief logo en de vermelding van sponsornamen. De geblindeerde ramen en de lichtmetalen Alcoa-velgen maken het plaatje helemaal af. Het resultaat is schitterend.”

Ook als je de bus instapt zie je gelijk dat je te maken hebt met iets bijzonders. Nadat Doornbus de deal voor de Setra gesloten had, liet het bedrijf het interieur ingrijpend verbouwen door EvoBus. Adrie Oostenbrug: “Om de bus geschikt te maken als spelersbus is het aantal stoelen teruggebracht van 50 naar 38, om zo meer beenruimte te creëren. Daarnaast hebben we een keuken met magnetron laten inbouwen. Dat liet EvoBus over aan een specialist op dat gebied. Die keuken is onmisbaar, want de spelers van DONAR moeten voor en ook na een wedstrijd goed eten.”

Grote stahoogte

In de DONAR-spelersbus zijn ook een koffiemachine aangebracht die koffie zet van verse bonen, een spoelbak met warm en koud water, plus een grote tweede koelkast. Verder heeft iedere stoel een USB-aansluiting en is er LED-sfeerverlichting aan boord. Kortom: de spelers reizen in een eersteklas touringcar. En dan is het belangrijkste dat de Setra van binnen biedt nog niet eens genoemd: de onovertroffen, grote stahoogte. Die is 215 centimeter, terwijl de meeste andere touringcars nauwelijks aan de 200 centimeter komen. Adrie Oostenbrug: “De profs van DONAR zijn allemaal boven de twee meter, dus die grote stahoogte is hard nodig. De grootste speler van DONAR zal overigens toch even moeten bukken als hij instapt. Die is namelijk 2,26 meter lang.”

State of the art

Adrie Oostenbrug zit als directeur niet vaak meer achter het stuur, maar een ritje met de nieuwe spelersbus gaat hij zeker nog maken. “Ik ben 37 jaar geleden begonnen als touringcarchauffeur en ben nog steeds een liefhebber. Setra vind ik een topmerk. Alles aan een Setra is premium, het is een genot om erin te rijden. Daarbij komt dat ik onze nieuwe spelersbus een van de mooiste touringcars vind die we ooit hebben gehad als bedrijf.” Qua techniek, veiligheid en milieueisen is de DONAR-spelersbus het beste dat er momenteel te koop is, benadrukt de directeur van Doornbos.

“DONAR vindt het belangrijk om volgens de nieuwste milieu- en veiligheidseisen te rijden. Met de nieuwe spelersbus worden ze op hun wenken bediend, want deze Setra heeft een Euro 6D-motor, de schoonste die er is. Ook beschikt hij over alle veiligheidsvoorzieningen die je maar kunt bedenken. Werkelijk alles is state of the art.”

Adrie Oostenbrug is duidelijk een fan van Setra, maar dat is hij ook zeker van DONAR. “Ik ben zelf 12 jaar chauffeur geweest van de spelersbus en raakte daardoor al vroeg besmet met het DONAR-virus. Ik mis geen enkele thuiswedstrijd van ze.”