Clicky


De laatste generatie ETCS-technologie van Alstom voor de uitrusting van 120 locomotieven van de NMBS-vloot

De laatste generatie ETCS-technologie van Alstom voor de uitrusting van 120 locomotieven van de NMBS-vloot
18-10-2022 11:12 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

PARIJS - Alstom heeft een contract binnengehaald voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van het ETCS Level 2-signaleringssysteem van de laatste generatie (Baseline 3) voor de 120 locomotieven van de serie HLE 18 van de NMBS, in commerciële dienst in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Het ETCS-systeem zal worden uitgebreid met nationale functies om de treinen in België (TBL1+) en Frankrijk (KVB) te laten rijden.

ETCS Level 2, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld om het grensoverschrijdende spoorverkeer te harmoniseren, verhoogt totaal veilig de snelheid, de stiptheid en de capaciteit van de treinen.

De meest geavanceerde versie van Level 2 (Baseline 3) heeft geoptimaliseerde remcurves voor maximale operationele prestaties en meer passagierscomfort. Deze versie verbetert ook de odometrische prestaties, waardoor bestuurders de juiste snelheid kunnen kiezen in strikte overeenstemming met SIL4, het hoogste veiligheidsniveau volgens EN 50129.

De signalisatiefaciliteit van de Alstom groep in Charleroi is een wereldwijd centrum van uitmuntendheid en zal verantwoordelijk zijn voor de engineering van de verschillende signalisatiesystemen en de levering van de boordapparatuur. Deze vestiging zal ook het onderhoud voor een periode van 10 jaar verzorgen, inclusief reserveonderdelen en reparaties. Het project start in oktober 2022 en loopt over een periode van 3 jaar.

"Alstom is verheugd zijn samenwerking met de NMBS verder te zetten en hen te ondersteunen bij de digitalisering van haar rollend materieel", verklaart Bernard Belvaux, Managing Director van Alstom Benelux. "Onze expertise op het vlak van signalisatie is wereldwijd erkend en we zijn er trots op dat we die ten dienste kunnen stellen van de mobiliteit en de operatoren in België."

De toekenning van dit contract bevestigt de leidende positie van Alstom op de markt voor signalisatiesystemen voor de spoorwegen In Europa is voor meer dan 60 procent van de treinen die zijn uitgerust met ETCS gekozen voor het systeem van Alstom. In België rust Alstom een groot deel van de NMBS-vloot uit en draagt het actief bij tot de modernisering van de spoorweginfrastructuur van Infrabel.

Dit treinbesturings- en controlesysteem Level 2 van de laatste generatie wordt al met succes toegepast door Alstom in Noorwegen en op elektrische locomotieven van de Ceske Drahy [CD - Tsjechische Spoorwegen]. Het wordt nu ingezet op de hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn (DB) in heel Duitsland en op S-Bahn [intercity treinen] van Alstom en concurrenten in de regio Stuttgart, alsmede op diverse projecten in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, India en Australië.