Clicky


Maersk bestelt nog eens zes grote methanol containerschepen

Maersk bestelt nog eens zes grote methanol containerschepen
05-10-2022 10:24 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

KOPENHAGEN - Maersk heeft nog eens zes grote zeeschepen besteld die op groene methanol kunnen varen. De zes schepen worden gebouwd door Hyundai Heavy Industries (HHI) en hebben een nominale capaciteit van ongeveer 17.000 containers (Twenty Foot Equivalent - TEU). Ze zullen de bestaande capaciteit in de Maersk-vloot vervangen.

"Onze klanten rekenen op ons om hun toeleveringsketens duurzamer te maken, en deze zes schepen die op groene methanol kunnen varen, zullen de inspanningen om onze klanten klimaatneutraal transport te bieden verder versnellen. Wereldwijde actie is nodig in dit decennium om te voldoen aan de doelstelling van het Akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot een temperatuurstijging van 1,5°C", zegt Henriëtte Hallberg Thygesen, CEO van Fleet & Strategic Brands bij Maersk.

Maersk heeft een netto-nul-emissiedoelstelling vastgesteld voor 2040 voor het hele bedrijf en heeft ook tastbare doelstellingen voor de korte termijn vastgesteld voor 2030 om aanzienlijke vooruitgang te boeken. Dit omvat een reductie van 50 procent van de uitstoot per vervoerde container in de Maersk-vloot in vergelijking met 2020 en een principe om alleen nieuwe schepen te bestellen die op groene brandstoffen kunnen varen.

19 groene methanol schepen op bestelling

Met deze bestelling heeft Maersk in totaal 19 schepen besteld met dual-fuelmotoren die kunnen werken op groene methanol.

"Groene methanol is de beste schaalbare oplossing voor groene brandstof voor dit decennium, en we zijn verheugd te zien dat verschillende andere reders deze weg kiezen. Het voegt een extra impuls toe aan de snelle schaalvergroting van de beschikbaarheid die nodig is om de premie op groene methanol te verlagen en de evolutie van klimaatneutrale scheepvaart te versnellen", aldus Pallaursen, Chief Fleet & Technical Officer bij Maersk

Vergeleken met conventionele brandstofcapaciteiten, liggen de extra kapitaaluitgaven (CAPEX) voor de methanol dual-fuel capaciteit in het bereik van 8-12 procent, wat een verbetering is vergeleken met toen Maersk vorig jaar acht schepen met dezelfde technologie bestelde.

De zes schepen van 17.000 TEU worden allemaal in 2025 opgeleverd en varen onder de Deense vlag. Ze maken allemaal deel uit van Maersk's voortdurende vlootvernieuwingsprogramma en hun capaciteit zal een gelijke hoeveelheid capaciteit vervangen die het einde van de levensduur bereikt en de door Maersk beheerde vloot verlaat. Wanneer alle 19 schepen in bestelling zijn ingezet en oudere schepen hebben vervangen, zullen ze een jaarlijkse CO2-emissiebesparing van ongeveer 2,3 miljoen ton opleveren.