Clicky


Stena Line viert 60-jarig jubileum

Stena Line viert 60-jarig jubileum
29-09-2022 10:33 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

GÖTEBORG - Vandaag viert Stena Line het 60-jarig jubileum als ferrymaatschappij, dat zichzelf heeft gepositioneerd als een vertrouwde schakel tussen mensen, plaatsen en samenlevingen.

Toen oprichter Sten A. Olsson in 1962 een lijndienst opende vanuit zijn geboorteplaats Göteborg naar Skagen in Denemarken, deed hij dat met 20 jaar ondernemerservaring - als schroothandelaar. Hij begon zijn onderneming in de scheepvaart toen hij een middel nodig had om metaalschroot te vervoeren. Waar anderen verspilling zagen, zag hij zakelijke kansen, waarmee hij de basis legde voor wat één van de meest iconische merken in Zweden zou moeten worden: Stena.

Zijn eerste ferryroute werd al snel ‘Stenalinjen’ genoemd en vervolgens geïnternationaliseerd naar Stena Line, toen een puur Noordelijk bedrijf niet langer genoeg was voor de ambities van de familie Olsson.

Het duurde niet lang voordat hij ook de sector voor personenvervoer betrad. Met het vervoer van 6 miljoen passagiers en enkele miljoenen vrachteenheden per jaar op 38 schepen die 18 routes exploiteren in een Europees-breed netwerk van Ierland in het westen tot Letland in het oosten, is Stena Line vandaag de dag een wereldleider binnen de ferry-industrie. Drie principes hebben altijd de koers van het bedrijf bepaald: de ambitie om te groeien, het aanpassingsvermogen en een nooit aflatende nieuwsgierigheid die inspireert tot nieuwe innovaties.

Na het opzetten van routes naar Skagen en later Fredrikshavn, opende Stena Line in 1967 een directe route van West-Zweden naar het Europese continent met zijn route naar Kiel in Duitsland. Door strategische aankopen en acquisities legde Stena Line in de jaren 80 en 90 – nu onder leiding van Sten A.'s zoon Dan Sten Olsson – zijn eerste verbindingen van Nederland naar het VK en Ierland, dat de basis vormt voor Stena Line’s dominantie op de Ierse zee.

“Bij Stena Line vergeten we ons erfgoed nooit. Sten A. Olsson was een echte ondernemer en het waren zijn ambities, flexibiliteit en eeuwige nieuwsgierigheid die ons DNA vormen. In de afgelopen zes decennia zijn we bestaande ideeën en modellen binnen ons bedrijf blijven uitdagen. Dit heeft ons in staat gesteld om ons te ontwikkelen tot een toonaangevende ferrymaatschappij. En we kijken er reikhalzend naar uit om stappen in onze toekomst te zetten, met verdere expansie en duurzame innovaties“, zegt Niclas Mårtensson, CEO Stena Line.

Het Stena Line van vandaag wordt gekenmerkt door efficiënte, hoogfrequente, vracht- en passagiers ferrydiensten; het resultaat van een constant overgangsproces, waarbij de oorspronkelijke dienstverlening naar Denemarken eerst veranderde in een vrijetijds-, cruise-achtige onderneming, gedreven door belastingvrij winkelen in de jaren 80 en 90, om vervolgens te transformeren in een eigentijds, flexibel en netwerk gedreven bedrijf.

Dus hoe zit het met de toekomst? Volgens Mȁrtensson is de volgende grote uitdaging voor Stena Line -en de hele transportsector- de z.g. groene transitie. Stena Line projecten zoals onderzoek naar vervanging van fossiele brandstof door Methanol, de ultramoderne E-Flexer-ferry’s en ambitieuze elektrificatieprojecten zullen het motto van Stena Line werkelijkheid maken: Europa verbinden voor een duurzame toekomst.

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil