Clicky

 
Transport Online - easyJet investeert in de nieuwste vliegtuigtechnologie om permanente CO2-emissiereducties te bereiken voor de gehele vloot

easyJet investeert in de nieuwste vliegtuigtechnologie om permanente CO2-emissiereducties te bereiken voor de gehele vloot

easyJet investeert in de nieuwste vliegtuigtechnologie om permanente CO2-emissiereducties te bereiken voor de gehele vloot
26-09-2022 09:45 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - easyJet heeft vandaag een vlootbrede investering van meerdere miljoenen ponden aangekondigd in de nieuwste vliegtuigsoftware. Dit zal de luchtvaartmaatschappij helpen om op korte termijn substantiële en permanente CO2-emissiereducties te bereiken. Met deze nieuwe software wordt optimalisatie van vliegtuigdalingen mogelijk.

De vlootbrede introductie van Descent Profile Optimization (DPO) en Continuous Descent Approach (CDA) op alle daarvoor geschikte vliegtuigen zal brandstof - en dus CO2-reducties opleveren. Ook geldt voor vliegtuigen die zijn uitgerust met CDA een geluidsreductie. Volgend jaar rond deze tijd zal easyJet, zodra de aanpassingen zijn voltooid, beschikken over de grootste vloot van vliegtuigen met DPO- en CDA-ondersteuning ter wereld. Dit leidt tot een geschatte jaarlijkse CO2-reductie van 88.600 MT CO2. Dit staat gelijk aan 16.173 keer rond de aarde rijden met de gemiddelde auto.

DPO is een brandstofbesparingsinitiatief waarbij het Flight Management System (FMS) wordt bijgewerkt om consequent efficiëntere afdalingen mogelijk te maken. Het vliegtuig blijft dan langer in de cruisefase en het vertragingsniveau vermindert. Hierdoor vermindert ook de CO2-uitstoot. CDA minimaliseert ook de geluidsoverlast bij de afdaling, wat een positieve bijdrage levert aan bewoners rondom luchthavens.

Tegelijkertijd met deze aankondiging lanceert easyJet zijn routekaart (Net Zero Roadmap) om tegen 2050 netto nul CO2-uitstoot te bereiken. De ultieme ambitie van de luchtvaartmaatschappij is om over te stappen op technologie zonder CO2-emissies. In de tussentijd richt easyJet zich op het verminderen van de CO2-uitstoot op de korte termijn en op het behalen van zijn op wetenschap gebaseerde doelstelling; een verbetering van de CO₂-uitstootintensiteit tegen FY2035 met 35 procent, op basis van een FY2020 basislijn.

Op de korte termijn helpen constante verbeteringen om de CO2-emissies van luchtvaartmaatschappijen te verminderen. Sinds 2000 heeft easyJet de CO2-uitstoot per passagier, per kilometer al met een derde verminderd. Een combinatie van vlootvernieuwing en een efficiënte operatie heeft hierin een grote rol gespeeld. In de komende jaren zal easyJet blijven investeren in vlootvernieuwing. Onder andere met een investering van miljard in nieuwe Airbus A320neo-familievliegtuigen. Deze zijn 15 procent zuiniger en 50 procent stiller dan het vliegtuig dat ze zullen vervangen.

Captain David Morgan, easyJet’s interim COO, zegt: “Hoewel het onze ultieme ambitie is om te vliegen met nul CO2-uitstoot, moeten we ons elke dag blijven richten op het verminderen van de CO2-uitstoot in onze operatie. Daarom is de investering in DPO en CDA van meerdere miljoenen ponden een belangrijke stap in het bereiken van een permanente vermindering op korte termijn. Hierdoor gaan we de grootste vloot van vliegtuigen met DPO en CDA-ondersteuning ter wereld exploiteren.”

"Echter, een cruciaal element om de CO2-uitstoot op dit moment te verminderen, kan niet door de industrie alleen worden bereikt. Daarom roepen we regeringen ook op om nu het luchtruim te moderniseren, inclusief de implementatie van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim (Single European Sky)."

Wouter van Wersch, Airbus’ Executive Vice President, Region en Sales Europa, zegt: “We zijn verheugd dat easyJet deze baanbrekende technologie zal toepassen in zijn gehele vloot van Airbus A320-familie toestellen. Het verminderen van uitstoot van de luchtvaart is het meest succesvol als we als één team samenwerken – vliegtuigbouwers samen met luchtvaartmaatschappijen en de luchtverkeersleiding. Door de combinatie van het gebruik van DPO en CDA zal easyJet zijn kerosineverbruik verder verlagen en de vluchtroutes van al zijn vluchten optimaliseren.”

Huidige initiatieven om CO2-uitstoot te verminderen

De aankondiging van vandaag komt bovenop een reeks initiatieven die de luchtvaartmaatschappij al onderneemt om de CO2-uitstoot te verminderen.

Standaard operationele procedures worden bijvoorbeeld aangepast om taxiën met één motor bij aankomst en vertrek mogelijk te maken. Verder wordt het gebruik van APUs verminderd. Ook wordt er geavanceerde weersinformatie gebruikt om de navigatieprestaties te verbeteren en wordt de motor gewassen om vuil te verwijderen, wat de prestaties van de luchtturbine verbetert.

De luchtvaartmaatschappij implementeert ook nieuwe software en kunstmatige intelligentie om verdere operationele efficiënties te identificeren. easyJet gebruikt SkyBreathe®, een oplossing ontwikkeld door OpenAirlines die gebruikt maakt van informatie uit de cloud, kunstmatige intelligentie en big data. Hiermee kunnen luchtvaartmaatschappijen brandstof besparen en hun ecologische voetafdruk tot 5 procent verminderen.

Dit wordt aangevuld door samenwerkingen op het gebied van vluchtefficiëntie met belangrijke belanghebbenden zoals Airbus, Collins Aerospace, NATS en Eurocontrol. easyJet heeft dit jaar de eerste A320neo van Airbus ontvangen, uitgerust met de nieuwste Satellite Landing System (SLS)-technologie. Deze helpt de efficiëntie van zijn operaties te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen. Daarnaast verzamelt de luchtvaartmaatschappij constant feedback van zijn piloten over hoe verdere CO2-besparingen kunnen worden bereikt en uitgevoerd.

Single European Sky

Modernisering van het luchtruim is een cruciaal element om de CO2-uitstoot op dit moment te verminderen. Dit kan alleen bereikt worden met de hulp en politieke wil van regeringen en belanghebbenden en is van vitaal belang voor de hele industrie. Indien geïmplementeerd, zou het op dit moment de belangrijkste bron van CO2-reductie zijn. Meer directe vliegroutes leiden namelijk tot kortere vliegtijden, wat het brandstofverbruik en de daaruit voortvloeiende emissies vermindert.

easyJet werkt samen met belanghebbenden en overheidsinstanties in heel Europa om te pleiten voor de modernisering van het luchtruim. Voorbeelden hiervan zijn projecten als de Single European Sky en het Britse programma voor de modernisering van het luchtruim. Zo heeft Single European Sky de ambitie uitgesproken om 10 procent CO2-emissiebesparingen van de Europese luchtvaart te realiseren. easyJet is ook een van de oprichters van de Single European Sky ATM Research (SESAR) 3 Joint Undertaking. Dit is een Europees publiek-privaat partnerschap dat de totstandkoming van het digitale Europese luchtruim versnelt.

Daarnaast is easyJet onlangs de eerste evaluatiepartner van luchtvaartmaatschappijen voor IRIS geworden. Dit is een baanbrekend programma voor luchtverkeersbeheer geleid door Inmarsat. Zij zijn wereldleider op het gebied van satellietcommunicatie samen met de European Space Agency en Airbus en maken de weg vrij voor efficiënter luchtverkeer. Dit doen ze door te fungeren als een hulpmiddel voor systemen die vertragingen van vluchten tot een minimum beperken, brandstof besparen en de milieu-impact van vliegreizen helpen verminderen.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,935
Diesel1,909

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden