Clicky


Simply More: MAN op de IAA Transportation 2022

Simply More: MAN op de IAA Transportation 2022
21-09-2022 12:10 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HANNOVER - Emissievrij goederenvervoer en de digitalisering van logistiek vormen fundamentele uitdagingen voor transportondernemingen. MAN Truck & Bus presenteert op de IAA Transportation 2022 dan ook met een breed pallet aan oplossingen, die variëren van nieuwe digitale technologieën tot de volledig elektrische serie vrachtwagens die MAN vanaf 2024 gaat introduceren. De belangrijkste MAN-primeur is het nagenoeg productierijpe prototype van de eTruck met een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer en een megawatt-oplaadcapaciteit.

De transitie naar duurzame, klimaatneutrale mobiliteit gaat steeds sneller, ook en vooral in de transportsector. Op stand C20 in hal 12 op de IAA Transportation 2022 richt MAN zich daarom op de drie megatrends die met deze transformatie gepaard gaan: CO2-vrij transport van goederen over de weg, digitalisering voor de optimale integratie van vrachtwagens in transportprocessen en autonoom rijden voor meer veiligheid en efficiëntie.

Een belangrijk onderdeel van de transformatie is ook de doorlopende innovatie van modellen met conventionele aandrijflijnen. "Met een nog lager brandstofverbruik, een nog grotere focus op de behoeften van de chauffeur en slimme digitale diensten, vereenvoudigen we het dagelijkse werk. Wij gaan onze klanten ook zo goed mogelijk ondersteunen in hun transitie naar e-mobility, en hebben al jarenlang expertise opgebouwd op het gebied van elektrische bussen, bestelwagens en trucks", zegt Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus.

MAN eTruck

De ster van de show is het nagenoeg productierijpe prototype van de nieuwe MAN eTruck, die vanaf 2024 bij de eerste klanten in gebruik zal worden genomen. Een technisch hoogtepunt van deze emissievrij rijdende truck is de voorbereiding op toekomstig megawatt opladen. Hoge laadcapaciteiten met korte laadtijden maken elektrische vrachtwagens geschikt voor zwaar transport over lange afstanden met een dagelijkse actieradius van 600 tot 800 kilometer en later zelfs tot 1.000 kilometer. Door de combinatie van lage bedrijfskosten met de beste energiebalans zijn volledig elektrische voertuigen de meest geschikte opties voor CO2-vrije bedrijfswagenparken.

Wat de verscheidenheid aan toepassingen en mogelijke opbouwconcepten betreft, doet de toekomstige MAN eTruck in geen enkel opzicht onder voor de dieselvrachtwagen van vandaag: hij wordt inzetbaar voor tal van toepassingen, variërend van CO2-vrij langeafstandstransport van gekoelde levensmiddelen tot geluidsarme en emissievrije afvalverwerking in de stad en volledig elektrisch transport van materialen naar bouwplaatsen. MAN werkt hard aan het flexibeler maken van de productieprocessen waarbij de toekomstige heavy-duty eTruck op één productielijn kan worden gebouwd met conventionele voertuigen, totdat deze worden uitgefaseerd.

Holistische benadering van de overgang naar elektrisch transport

Om een ​​wagenpark met succes om te bouwen van diesel naar elektrisch, is een holistische aanpak van groot belang. MAN lanceert dan ook een nieuwe dienst op de IAA: MAN eMobility Consulting. De consultants van MAN adviseren over de inzet van elektrische vrachtwagens en denken onder meer mee over kostenoptimalisatie, route analyses, vlootoptimalisatie en laadinfrastructuur. 

Op weg naar autonoom hub-to-hub transport

Naast CO2-vrij rijden is autonoom rijden een belangrijke factor in de transformatie naar duurzaam goederenvervoer. MAN presenteert op de IAA de meest recente ontwikkelingen op dit gebied, met verschillende  praktijkprojecten waarbij autonoom wordt gereden op gesloten terreinen en initiatieven waarbij nu al volledig autonoom wordt gereden op de snelweg tussen logistieke knooppunten. Zo is het ANITA-project gericht op de ontwikkeling van de autonome aan- en afvoer van containers in een terminal van samenwerkingspartner Deutsche Bahn, met als doel het proces te verbeteren en duurzamer te maken. Een ander goed voorbeeld is het ATLAS-L4-project gericht op autonoom hub-to-hub vervoer. De ATLAS-L4 is naar verwachting eind 2024 de eerste vrachtwagen die autonoom kan rijden op  hiervoor geschikte Duitse snelwegen.

Nieuwe D26-motor: sterker en tot 4 procent zuiniger

MAN lanceert op de IAA een nieuwe versie van de D26-dieselmotor. Afhankelijk van de toepassing verbruikt deze allrounder tot 4% minder brandstof dan zijn toch al zeer zuinige voorganger. Andere voordelen van deze geavanceerde nieuwe variant zijn het hogere koppel (+ 50 Nm) en 10 pk extra vermogen.

Nieuwe stylingmogelijkheden en veiligheidssystemen

MAN heeft op de IAA-stand ook interessant nieuws voor stijlbewuste chauffeurs. Letterlijk en figuurlijk mooie voorbeelden zijn de TGX en de TGS die nu ook leverbaar zijn als exclusieve Individual Lion S. Ander belangrijk nieuws is een nieuwe versie van het innovatieve MAN OptiView-spiegelvervangingssysteem, waardoor dode hoeken tot het verleden behoren. In het segment van distributievervoer zet MAN in op nog meer veiligheid voor alle weggebruikers: net als bij de MAN TGX en TGS is de MAN TGM nu ook verkrijgbaar met Turn Assist, Lane Change Support en Lane Change Collision Prevention Assist (LCCPA) .