Clicky

 
Transport Online - MAN Lion’s City E is ‘Bus van het Jaar 2023’

MAN Lion’s City E is ‘Bus van het Jaar 2023’

MAN Lion’s City E is ‘Bus van het Jaar 2023’
20-09-2022 16:05 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HANNOVER - De MAN Lion's City 12 E maakte tijdens de ‘Bus Euro Test’ in Limerick (Ierland) al direct bij aankomst indruk. De volledig elektrische openbaar-vervoerbus had de ongeveer 2.500 kilometer lange reis van Duitsland naar Ierland immers voorspoedig afgelegd. “Het was een bijzondere ervaring voor ons en voor de jury toen we in Limerick arriveerden”, zegt Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus bij MAN Truck & Bus.

Na een intensieve testweek, waarbij de elektrische MAN-bus werd vergeleken met vier concurrenten, was het oordeel duidelijk: de MAN Lion’s City 12 E is de nieuwe ‘Bus van het jaar’. De 23 Europese vakjournalisten waren vooral onder de indruk van het totaalconcept van de openbaar-vervoerbus, die punten scoort met zijn actieradius, betrouwbaarheid, comfort en vooral duurzaamheid.

"De nieuwe MAN Lion's City 12 E heeft een baanbrekend ontwerp en een zeer comfortabel en stil interieur. De cabine voor de chauffeur behoort tot de beste op de markt en is zeer veilig. Het is geen omgebouwde dieselbus, maar MAN heeft de elektrische bus volledig opnieuw ontworpen, met als resultaat een prijswinnende mix van duurzaamheid en bruikbaarheid”, aldus juryvoorzitter Tom Terjesen. 

Nieuw hoofdstuk in succesverhaal

De prijs ‘Bus van het Jaar’ wordt al drie decennia uitgereikt en wordt beschouwd als de belangrijkste internationale prijs in de bus-industrie. “We zijn trots dat onze MAN Lion's City E zo goed is ontvangen”, zegt Kuchta. “De prijs is een nieuwe mijlpaal in het succesverhaal dat begon in 2020, toen we de elektrische openbaar-vervoerbus in serieproductie namen. Hij rijdt nu dag in dag uit in veel Europese landen en wekt enthousiasme op bij busondernemers, chauffeurs, experts én passagiers. Ook de verkoopcijfers maken duidelijk hoe gewild de Lion’s City E is. Sinds de start van de verkoop zijn er in totaal al meer dan 1.000 elektrische bussen besteld.”

Een van de redenen voor het succes van deze elektrische bus is dat de experts van MAN Truck & Bus continu werken aan de verdere ontwikkeling en verbeteringen. Hun doel: OV-operators optimaal ondersteunen in hun dagelijkse werk met innovatieve technologie en individuele oplossingen. Om hen in staat te stellen hun eBus perfect aan te passen aan de gebruikstoepassingen, biedt MAN onder meer twee batterijstrategieën aan: naast de strategie ‘Reliable Range’ (tot 270 km bereik) is er ook de ‘Maximum Range’-strategie voor afstanden tot 350 km en meer.

Bovendien zorgen het nieuwe CO2-airconditioningsysteem en het verbeterde verwarmingscircuit voor nog meer efficiëntie. Ook nieuw zijn de modulaire accu’s, waarbij busondernemers vanaf dit najaar het aantal batterijpakketten van een nieuwe elektrische MAN-bus zelf kunnen specificeren. Dit betekent dat de emissievrij rijdende openbaar-vervoerbus nog beter kan worden aangepast aan de individuele behoeften en eisen van de klant op het gebied van actieradius en passagierscapaciteit.

De MAN Lion’s City E is nu ook verkrijgbaar als korte midibus van 10,5 meter met een van de grootste accu’s in het segment. Dankzij zijn recordbrekend kleine draaicirkel en compacte afmetingen is hij ideaal voor smalle stadscentra en drukke voetgangerszones. De midibus vervolledigt het elektrische openbaar-vervoerbusgamma van MAN, dat nu bestaat uit versies van 10,5 meter, 12,2 meter en 18,1 meter. Minstens net zo belangrijk is de komst van de MAN 12 E in Low Entry-uitvoering. Deze bus biedt veel vooruitrijdende en ruime zitplaatsen binnen de beschikbare ruimte.

Volledig elektrisch van München naar Ierland

Hoe praktisch inzetbaar een volledig elektrische stadsbus kan zijn, bewees de MAN Lion's City E met een indrukwekkende reis door Europa naar Ierland op weg naar de ‘Bus Euro Test’. Tijdens de ‘Electrifying Europe Tour’ doorkruiste de twaalf meter lange openbaar-vervoerbus in tien dagen acht landen. Hij legde een totale afstand af van 2.448,8 kilometer en verbruikte in totaal 1.763,7 kWh aan energie, wat overeenkomt met ongeveer 0,72 kWh per kilometer. Deze waarden werden bereikt dankzij de efficiënte technologie van de Lion’s City E en een indrukwekkend recuperatiepercentage van 20,8 procent. De zes lithium-ion batterijpakketten (capaciteit 480 kWh) zorgden voor meer dan genoeg energie voor de reis door steden, over het platteland en door bergen. Er werd alleen aan het einde van de dagelijks afgelegde rit geladen. Tussentijds opladen was niet nodig, vanwege de actieradius van onder deze omstandigheden 350 kilometer op een volle accu.

eBus-chassis voor internationale markten

De aandrijving van de Lion’s City E bestaat uit een centrale motor op de achteras, of twee centrale motoren op de tweede en derde as in de gelede bus, wat het rijgedrag en de recuperatie ten goede komt. Met zijn lokaal emissievrije aandrijving kan de MAN Lion's City E de uitstoot van schadelijke stoffen en lawaai in steden drastisch verminderen. De betrouwbare techniek van de MAN Lion's City E wordt in de toekomst ook in het eBus-chassis van MAN toegepast. Om aan de wereldwijd groeiende vraag naar elektrische bussen te voldoen en een belangrijke bijdrage te leveren op het gebied van duurzame mobiliteit, biedt MAN Truck & Bus binnenkort met het eBus-chassis een oplossing voor internationale markten buiten Europa aan. Het chassis wordt in de toekomst voor carrosseriebouwers een perfecte basis voor hun volledig elektrische modellen.

Twaalf keer verkozen tot ‘Bus of the Year’ of ‘Coach of the Year’

Sinds de oprichting van het instituut ‘Bus of the Year’ in 1989 kent de internationale vakjury elk jaar de titels ‘Bus of the Year’ en ‘Coach of the Year’ toe aan verschillende bustypen. De Europese vakjournalisten besteden daarbij bijzondere aandacht aan de praktische geschiktheid. Met de huidige onderscheiding voor de MAN Lion's City 12 E heeft MAN Truck & Bus de trofee voor zijn MAN- en NEOPLAN-busmerken al twaalf keer in ontvangst mogen nemen: zes keer als ‘Coach of the Year’ (2022, 2020, 2006, 2004, 2000, 1994) en eveneens zes keer als ‘Bus of the Year’ (2023, 2015, 2005, 1999, 1995, 1990).

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,081
Diesel2,083

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden