Clicky


Rederij Doeksen vervangt LNG-schepen vanwege exorbitant hoge LNG-prijs

Rederij Doeksen vervangt LNG-schepen vanwege exorbitant hoge LNG-prijs
14-09-2022 19:58 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HARLINGEN - De historisch hoge brandstofprijzen hebben grote impact op de bedrijfsvoering van niet alleen de transportbedrijven die LNG vrachtwagens stil moeten zetten. Rederij Doeksen, die afvaarten verzorgt voor zowel personen- als vrachtvervoer moet nu ook ingrijpen vanwege de hoge gasprijzen. Met name de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten van de rederij varen, zorgt ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met Terschelling en Vlieland extreem hoog zijn.

"Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat Doeksen recent juist heeft geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren. Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200 procent gestegen en die van LNG zelfs met 900 procent", aldus de rederij.

Rederij Doeksen heeft daarom per 13 september de volgende maatregelen genomen: De ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels in plaats van LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);

Omdat de ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;

Omdat de ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip vanaf week 38 op biodiesel varen, waaraan 7 procent HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;

De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.

"Dit kostenbesparende pakket willen we in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari 2023, niet hoger wordt dan nodig, de kwaliteit van de dienstverlening goed blijft en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd."

De benodigde brandstoftoeslag bij dit maatregelenpakket is 16 procent, wat neerkomt op € 4,75 per persoon per veerdienstretour. Over het maatregelenpakket en de toeslag wordt momenteel overlegd met verschillende partijen, waaronder het Rijk dat als concessieverlener toestemming moet geven voor de brandstoftoeslag.