Clicky


Vakbonden willen vijf procent loonsverhoging voor vrachtwagenchauffeurs

Vakbonden willen vijf procent loonsverhoging voor vrachtwagenchauffeurs

UTRECHT - [update di 16:41 uur] Op 9 september heeft FNV Transport & Logistiek het eerste cao-overleg met de werkgevers TLN/VVT gevoerd over de cao Beroepsgoederenvervoer 2023. "Wij hebben onze voorstellen toegelicht. Vanuit werkgevers waren er enkele vragen. Uiteraard hebben we de huidige situatie toegelicht; de inflatie, hoge (brandstof)prijzen en de enorme vraag naar vakkrachten in de sector."

Gezien de economische ontwikkelingen en het voortdurende te kort aan werknemers vinden de vakbonden het voorstel de lonen met vijf procent te verhogen gerechtvaardigd.

Ook vinden de vakbonden dat de CAO een standaard karakter heeft, bijna alle in Nederland afgesloten CAO’s hebben een minimum karakter. "Wij stellen voor de standaard CAO om te zetten in een minimum CAO. Dit om verschillende deelsectoren de ruimte te bieden te komen tot maatwerk en verbeteringen", aldus FNV.

Ook willen de vakbonden de sector voor bestaande en toekomstige werknemers aantrekkelijker maken, daarbij moeten er stappen gezet worden om het structureel overwerken terug te dringen en de basis salarissen te verhogen. "Wij stellen daarom voor de salarissen in de loonschalen te verhogen en te laten starten bij een uurloon van minimaal €14,00. Dit kan gefaseerd worden ingevoerd."

Ook qua reiskosten moet er volgens de vakbonden iets veranderen. "In de CAO is geen reiskostenvergoeding opgenomen behalve als een werknemer op een andere plek werkt dan de standplaats. De werknemer maakt echter kosten om op de standplaats te komen. Daarom willen wij een reiskostenregeling afspreken ter hoogte van het wettelijk maximum toegestane voor woon-werk verkeer."

"Wij stellen voor de pauze staffel af te schaffen. Leden ondervinden dat zij onvoldoende van hun pauzes gebruik kunnen maken", aldus de vakbonden.

De vakbonden willen ook een algemene prijscompensatie. "Volgens ons arbeidsvoorwaarden beleid stellen wij voor algemene prijscompensatie (APC) in te voeren. Deze wordt in een aparte paragraaf in de CAO opgenomen en zal elk jaar op 1 januari worden toegepast."

Snelle en goede cao noodzakelijk

In aansluiting op de voorstellenbrief hebben de vakbonden nogmaals benadrukt dat een snelle en goede cao-afspraak noodzakelijk is. "Nadat werkgevers onze toelichting hebben ontvangen kwamen zij, tot onze teleurstelling, niet met concrete voorstellen. Wel hebben werkgevers duidelijk gemaakt vaart te willen maken met de cao. Helaas laten ze dat nog niet zien. Wij hebben daarop aangegeven dat wij de vaart er in willen houden en we dat ook van de werkgevers verwachten."

Werkgever komt snel met voorstellen

"Werkgevers hebben gezegd ons gehoord te hebben en op korte termijn met concrete voorstellen te komen. Zij willen daarvoor eerst Prinsjesdag afwachten. Wordt vervolgd en we melden ons na het volgend cao-overleg, hopelijk ook met de tegenvoorstellen van de werkgevers", aldus FNV Transport & Logistiek.

Het volgende overleg staat op 28 september 2022 gepland.

Bijlage: