Clicky


Galloo investeert met een tweede duwbak in duurzaam transport

Galloo investeert met een tweede duwbak in duurzaam transport
08-09-2022 12:02 | Buitenland | auteur Redactie

GENT - Duurzame bedrijfsvoering is méér dan alleen het omzetten van afval naar circulaire grondstoffen, luidt het bij recyclagebedrijf Galloo in North Sea Port. Ook duurzaam transport is daar een essentieel onderdeel van. Galloo Gent vormt een belangrijke schakel in het transport van schroot over water.

Als marktleider in de sector recycleert Galloo 1,5 miljoen ton ijzer, 200.000 ton non-ferrometalen en 40.000 ton plastics per jaar. Vier jaar geleden investeerde Galloo in een eerste duwbak, de Galloo I, om het transport over binnenwateren op te waarderen. Deze duwbak met een capaciteit van 2.294 ton vervoerde vorig jaar 120.000 ton schroot. Dankzij deze investering werden 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg gehaald.

Naar aanleiding van het succes van Galloo I en een continu streven naar klimaatvriendelijke oplossingen, werd Galloo II aangekocht. Deze duwbak is 78 meter lang en 10,5 meer breed. Met een laadcapaciteit van 1.850 ton geeft deze duwbak het duurzaam transport tussen de filialen van Galloo, North Sea Port en de klanten een extra boost. 

Ecologische keuze als koploper in de recyclagesector 

Galloo maakt al jaren gebruik van binnenvaartschepen voor het vervoer van schroot van en naar Gent in North Sea Port, maar voortaan dus ook met een tweede eigen duwbak. “Goederen transporteren over het water biedt heel wat voordelen, zeker in vergelijking met wegtransport. Het is efficiënt, beter voor het milieu en bovendien een pak goedkoper”, luidt het bij Galloo. “Schroot is immers zeer geschikt voor transport over water: het kan niet bederven en leent zich perfect voor vervoer in bulk.” 

Gedelegeerd bestuurder van Galloo Pierre Vandeputte: “Als koploper in de recyclagesector dragen we de verantwoordelijkheid om te kiezen voor duurzame mobiliteitsoplossingen. In 2018 hebben we met de Galloo I de kaart van de binnenvaart getrokken, al vrij snel werd duidelijk dat onze economische groei het toelaat om de vloot uit te breiden. Bovendien streven we ernaar om nieuwe en bestaande werven aan te passen naar watertransport of we zoeken overslagkades in de buurt.” 

North Sea Port als belangrijke hub 

Galloo is al 20 jaar actief in Gent in North Sea Port.“De circulaire economie is een belangrijke pijler om een klimaatneutrale haven te realiseren. Materialen en grondstoffen dienen dus zo veel mogelijk hergebruikt te worden als een nieuwe grondstof. Het recycleren van metalen past binnen deze ambitie van North Sea Port. De investering in een nieuwe duwbak getuigt bovendien van een verdere verankering van de activiteiten van Galloo in North Sea Port en draagt bij tot het doen toenemen van de export”, aldus Daan Schalck, CEO North Sea Port. 

Seine Schelde Vlaanderen 

De nieuwe duwbak werd gebouwd om optimaal op de Leie richting Frankrijk te kunnen varen, maar dit impliceert een compromis naar lengte, breedte, beperkte diepgang en lage bruggen. “Met de ingebruikname van een tweede eigen duwbak, kijkt Galloo reikhalzend uit naar de verdere ontwikkelingen van het project ‘Seine Schelde Vlaanderen’”, aldus Galloo.

“Het is de ambitie van de Belgische en Franse overheden om met dit project de vaarweg tussen de Seine en de Schelde te verbeteren. Deze opwaardering is voor Galloo essentieel om een optimale binnenvaart te kunnen organiseren: diepere vaargeulen, ruime passeerstroken en voldoende doorvaarhoogte onder de bruggen.”

Foto's

  • Kyle
  • J.Roeland
    NOVA CURA
  • J.Roeland
    ALFA-NERO
  • J.Roeland
    LA QUATRA