Clicky

 
Transport Online - Stikstofbeleid moet mogelijk strenger na nieuw onderzoek

Stikstofbeleid moet mogelijk strenger na nieuw onderzoek

Stikstofbeleid moet mogelijk strenger na nieuw onderzoek
02-09-2022 08:43 | Binnenland | auteur ANP

DEN HAAG - [update 13:11 uur] Nederland moet de stikstofdoelen opnieuw tegen het licht houden. Er liggen nieuwe wetenschappelijke bevindingen die direct van invloed kunnen zijn op het beleid, bevestigt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit na berichtgeving van de NOS. Deskundigen zeggen tegen de omroep dat het rapport betekent dat de regels waarschijnlijk strenger moeten.

De wetenschappers hebben gekeken hoe natuur beïnvloed wordt door de uitstoot van stikstof. De bevindingen worden gebruikt om vast te stellen hoeveel stikstof uitgestoten kan worden zonder te grote schade aan beschermde natuur. Bepaalde soorten natuur blijken gevoeliger voor stikstof dan gedacht. Volgens berekeningen van de NOS zal daardoor in een deel van Nederland vermoedelijk minder stikstof uitgestoten kunnen worden dan onder het beleid waar het kabinet nu aan werkt.

Het internationale onderzoek waar de NOS over schrijft is een concept-rapport, waarvan de definitieve versie later deze maand verschijnt. Daarna laat het ministerie onderzoekers bestuderen welke gevolgen het heeft voor Nederland. Dat zal "zo snel mogelijk" gebeuren, zegt het ministerie, maar het duurt nog enige maanden voor er duidelijkheid is.

"Het onderstreept wel dat het belangrijk is om snel de overbelasting aan te pakken, onze natuur staat er slecht voor", laat een woordvoerder van het ministerie weten. Het kabinetsbeleid is gebaseerd op "de best beschikbare wetenschappelijke inzichten, die eens in de zoveel tijd geactualiseerd kunnen worden - dat is inherent aan wetenschap". Het onderzoek wordt iedere tien jaar uitgevoerd.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stelt samen met andere instanties vast hoeveel stikstof neerdaalt in natuurgebieden en waar deze stikstof vandaan komt. Als uiteindelijk blijkt dat de regels strenger moeten omdat planten kwetsbaarder zijn dan gedacht, heeft dat verder geen invloed op de berekeningen, vertelt een RIVM-woordvoerder. "Het zou wel kunnen dat de maximale stikstofdepositie dan eerder overschreden wordt."

Voorman Bart Kemp van de boerenactieclub Agractie spreekt van "een zeer doorzichtige poging van ambtenaren en wetenschap om toch vooral de veehouderij in te krimpen en de plannen door te zetten."

"Maar dat bepalen ambtenaren niet, maar de politiek. Vorige week was er nog het bericht dat veel Europese landen geen enkele rapportage met betrekking tot stikstof doen", aldus Kemp. "Alleen de factor stikstof zegt niets over de staat van de natuur en biodiversiteit", stelt hij.

"Opnieuw zien we een eenzijdige focus op de kritische depositiewaarde (kdw) in plaats van het integraal meten van een goede staat van instandhouding van de natuur", zegt ook LTO Nederland. De kdw is de grens aan de hoeveelheid stikstof die een specifiek natuurgebied aankan. "De methodiek van de kdw is daarbij één indicator, maar niet een absolute zekerheid om beleid op te baseren."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,938
Diesel1,912

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions

Verkeersinformatie


    Actuele wachttijd Eurotunnel


    Andere Europese Landen


    Overige Verkeersinformatie

    Rijverboden