Clicky


Oude banden worden portiergrepen – Mercedes-Benz sluit de materiaalkringloop

Oude banden worden portiergrepen – Mercedes-Benz sluit de materiaalkringloop
29-08-2022 12:05 | Auto | auteur Redactie | Esther van der Wal

LEUSDEN - “Op weg naar een volledig elektrische toekomst heroverwegen we de samenstelling van alle materialen in onze voertuigen. Elke stap telt als het gaat om het besparen van hulpbronnen. Door samen te werken met ons leveranciersnetwerk starten we vanaf dit jaar met de serieproductie van componenten in verschillende voertuigmodellen waarbij pyrolyse-olie, bijvoorbeeld uit gerecyclede oude Mercedes-Benz banden, fossiele grondstoffen vervangt. We zijn van plan om jaarlijks enkele honderden tonnen gebruikte banden van Mercedes-Benz voertuigen chemisch te recyclen en het daaruit ontstane kunststofmateriaal in onze nieuwe voertuigen te gebruiken. Samen met onze partners sluiten we zo de kringloop en stimuleren we actief de ontwikkeling van innovatieve recyclingprocessen”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes Benz Group AG en Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

Mercedes-Benz AG streeft ernaar om het verbruik van hulpbronnen steeds meer los te koppelen van de productie. De onderneming wil het aandeel gerecyclede materialen in personenwagens tegen 2030 hebben verhoogd tot gemiddeld 40 procent.

Mercedes-Benz werkt samen met verschillende partners om de materiaalkringloop van oude banden te sluiten. De onderneming maakt onder meer gebruik van de chemische recycling van BASF. Het pyrolysetechnologiebedrijf Pyrum Innovations AG haalt eerst pyrolyse-olie uit de versleten banden. BASF combineert deze olie met biomethaan uit landbouwafval. Met behulp van deze twee grondstoffen kan een ​volledig nieuwe ​kunststof worden gemaakt.

De kunststof is gecertificeerd volgens de zogeheten massabalansbenaderin: een onafhankelijke certificering bevestigt dat de partner de hoeveelheid fossiele grondstoffen die nodig is voor het eindproduct heeft vervangen door hernieuwbare grondstoffen en pyrolyse-olie uit oude banden. De combinatie van pyrolyse-olie uit oude banden en biomethaan wordt binnen het samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz en BASF voor het eerst gebruikt.

Het recyclen van secundaire materialen vermindert zowel het gebruik van fossiele grondstoffen als de ecologische voetafdruk van de kunststof. De innovatieve recyclingkunststof heeft daarmee voor het eerst dezelfde eigenschappen als nieuwe kunststof gemaakt van fossiele grondstoffen. Hierdoor kan het ook worden gebruikt als korte termijn drop-in-oplossing in de lopende serieproductie.

Tegelijkertijd voldoet het aan de hoge kwaliteitseisen van Mercedes-Benz, vooral met betrekking tot de mogelijkheid de kunststof te lakken en de crashveiligheid. Door deze eigenschappen biedt het proces de mogelijkheid om een groot aantal voertuigcomponenten van primaire kunststof vervangen.

Nog dit jaar zijn de EQE en de S-Klasse de eerste seriemodellen met portiergrepen waarbij fossiele grondstoffen zijn vervangen door biomethaan en pyrolyse-olie uit gerecyclede oude banden. De S-Klasse krijgt ook een nieuwe crashabsorber op basis van deze combinatie van grondstoffen – een onderdeel dat, deel uitmakend van het front, zorgt voor een nog gelijkmatiger verdeling van de krachten over het andere, bij het ongeval betrokken voertuig bij een frontale botsing. Komende nieuwe modellen zoals de EQE SUV worden eveneens uitgerust met portiergrepen van deze innovatieve kunststof. In de toekomst zal het gebruik van het duurzamere recyclingmateriaal geleidelijk toenemen en zal chemische recycling in combinatie met de biomassabalansbenadering ook worden gebruikt voor andere kunststof voertuigcomponenten. Op dit moment worden mogelijke toepassingen onderzocht.

Innovatief productieproces

Chemische recycling is, in tegenstelling tot mechanische recycling, bijzonder geschikt voor het vervaardigen van componenten waaraan hoge kwaliteits- en veiligheidseisen worden gesteld. Chemische recycling is dus niet alleen een zinvolle aanvulling op mechanische recycling, het is ook een cruciale stap naar de hoogst mogelijke, ecologisch en economisch voordelige recycling van afvalmateriaal. Het proces vermindert de behoefte aan fossiele hulpbronnen en heeft zo het potentieel om de productie van hoogwaardige kunststoffen voor verschillende doeleinden los te koppelen van de behoefte aan ruwe olie.

Duurzaamheid bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz streeft naar CO2-neutraliteit tegen 2039 in de gehele waardeketen voor nieuwe personenwagens. Als het gaat om duurzaamheid, richt de onderneming zich vooral op het zorgvuldig gebruik van hulpbronnen. Met de ‘Design for Environment’-aanpak houdt de voertuigfabrikant al vroeg in de productontwikkeling rekening met het verbruik van hulpbronnen. Mercedes-Benz doet samen met zijn partners onderzoek naar duurzamere materiaaltechnologieën en werkt intensief aan het sluiten van materiaalkringlopen. In combinatie met de biomassabalansbenadering is chemische recycling een innovatief proces dat deze ambitie ondersteunt.

Foto's

  • Bentvelzen Transport
    Bentvelzen Transport
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics