Clicky

 
Transport Online - Beperking gewicht op brug Gaarkeuken

Beperking gewicht op brug Gaarkeuken

Beperking gewicht op brug Gaarkeuken

DEN HAAG - Voor de brug Gaarkeuken over het Van Starkenborghkanaal geldt sinds donderdag 25 augustus 2022 een beperkt maximum gewicht voor zwaar verkeer. Vracht- en landbouwverkeer zwaarder dan 45 ton kan vanaf dan geen gebruik meer maken van brug Gaarkeuken. Rijkswaterstaat Noord-Nederland heeft deze maatregel moeten nemen vanwege de constructieve staat van deze brug.

De provincie Groningen heeft als wegbeheerder daarom borden geplaatst bij de brug met daarop het maximale toegestane gewicht van 45 ton. Ondernemers in de omgeving zijn hier inmiddels door Rijkswaterstaat over geïnformeerd.

Zwaarder wordend verkeer

Brug Gaarkeuken is in 1980 gebouwd volgens de toen geldende richtlijnen en maatstaven. In de loop van de tijd is de belasting voor deze brug toegenomen als gevolg van het zwaarder wordende verkeer. Uit recente inspecties blijkt dat dit gevolgen heeft voor de constructieve staat van de brug.

Uit voorzorg wordt daarom nu het maximumgewicht aangepast, anders kan de veiligheid van het vaar- en wegverkeer mogelijk in het geding komen. Deze maatregel is genomen in overleg met de provincie Groningen en de gemeente Westerkwartier.

Omleidingsroute brug Gaarkeuken

Met borden wordt voor het vracht- en landbouwverkeer een omleidingsroute aangegeven.

Oplossing voor deze brug

Met het instellen van een beperking van het maximum gewicht zijn voor de komende jaren geen aanvullende maatregelen nodig. Voor de langere termijn moet voor deze brug een oplossing worden gevonden. Rijkswaterstaat onderzoekt wat hiervoor nodig is en kijkt daarbij uiteraard ook naar wensen uit de omgeving.

Veel onderhoud aan bruggen nodig

Veel bruggen in Nederland zijn aan het einde van hun levensduur of kampen met slijtage door zwaarder gebruik. Er moet dan ook veel groot onderhoud worden uitgevoerd. Soms is complete vervanging nodig.

Per moment wordt bekeken welke middelen en menskracht waar kunnen worden ingezet. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden in de prioritering; wanneer doen we wat? Op dit moment kan daarom nog geen termijn worden afgegeven voor een definitieve oplossing voor de brug Gaarkeuken.

Beheerder hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

De hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is 118 km lang en bestaat uit drie kanalen: het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal. Lemmer-Delfzijl loopt door de provincies Friesland en Groningen.

Deze hoofdvaarweg, met daarin 32 bruggen, drie aquaducten en vier sluizen, is sinds 2014 in eigendom en beheer bij Rijkswaterstaat. De wegen die lopen over de bruggen zijn in beheer bij de provincies of gemeenten. Het instellen van een beperking van het maximum gewicht doen we daarom altijd in overleg met de wegbeheerder.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,938
Diesel1,912

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions

Verkeersinformatie


    Actuele wachttijd Eurotunnel


    Andere Europese Landen


    Overige Verkeersinformatie

    Rijverboden