Clicky


Bijna 120.000 overtredingen tijdens twee ROADPOL-controles

Bijna 120.000 overtredingen tijdens twee ROADPOL-controles
15-08-2022 10:06 | Controles | auteur Redactie | Esther van der Wal

MÜNSTER - Bijna 120.000 overtredingen werden geregistreerd door Europese politieteams in de twee opeenvolgende ROADPOL Truck en Buscontroles.

De twee controles werden snel achter elkaar georganiseerd, namelijk van 13 tot 19 juni en van 18 tot 24 juli. Aan de controles gericht op de controle van goederen- en personenvervoer werd deelgenomen door een groot aantal politiediensten, waarvan sommigen ervoor kozen om zich bij beide controles aan te sluiten. In totaal namen negentien landen deel aan de operatie Truck en zestien landen namen deel aan de operatie Bus.

Resultaten

De gecombineerde resultaten van beide controles laten zien dat van de 427.105 gecontroleerde vrachtwagens er bij 102.283 overtredingen werden aangetroffen. 2.221 van hen waren ernstig genoeg om een ​​onmiddellijk rijverbod te verkrijgen totdat het voertuig, of de lading in verkeersveilige staat verkeerde en weer verder mocht rijden.

Bij het personenvervoer waren de cijfers iets optimistischer. 233.892 bussen werden gecontroleerd en 16.524 daarvan bleken in strijd met de verkeersveiligheid. 130 werden aan de gestopot totdat maatregelen waren genomen om de reis veilig te kunnen voortzetten.

Het overtredingspercentage was 23,95 procent voor het goederenvervoer en 7,06 procent voor bussen. Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding is geconstateerd.

“Europese politieagenten hebben een zeer hoog opleidingsniveau op het gebied van verkeerscontroles, wat tot uiting komt in het hoge aantal overtredingen tijdens deze controles. De meeste overtredingen zijn geconstateerd op het gebied van snelheid, technische overtredingen, veiligheidsgordels en andere veiligheidsbeperkingen en voertuigdocumentenwet voor bussen en op het gebied van snelheid, technische overtredingen, wetgeving op rij- en rusttijden en tachograafinstellingen", zegt ROADPOL Operations Werkgroepsecretaris Henk Jansen van de Nederlandse Politie.

In totaal 12.588 vrachtwagenchauffeurs en1.126 buschauffeurs waren in strijd met de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat inhoudt dat ze langer met hun voertuig reden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

11.662 keer (10.556x vrachtwagen en 1.106x bus) werden de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 545 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd.

"Het prutsen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude zou de aanhoudende concurrentiedruk in deze nog steeds groeiende industrie kunnen zijn. De financiële voordelen voor vervoerders mogen dan groot zijn, de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter. Vooral door vermoeidheid van de chauffeur kunnen er botsingen ontstaan ​​met ernstige gevolgen, niet alleen voor de chauffeur van de vrachtwagen of bus zelf, maar ook voor andere weggebruikers", aldus Jansen.

Verder werden 376 bestuurders onder invloed van alcohol in het wegverkeer aangetroffen en 36 bestuurders onder invloed van drugs.

"Vooral op het gebied van personenvervoer moeten passagiers erop kunnen vertrouwen dat de voertuigen technisch in perfecte staat verkeren en de chauffeurs niet oververmoeid zijn of onder invloed van alcohol en/of drugs rijden. De belangrijkste oorzaken van ernstige verkeersongevallen moeten worden bestreden door controles op het goederen- en personenvervoer. In de maanden juni en juli waarin deze controles plaatsvonden, vonden veel aanrijdingen en andere ongevallen plaats met vrachtwagens en bussen. Deze voorbeelden bewijzen dat verkeersveiligheid niet vanzelfsprekend is", besluit Jansen.

De volgende ROADPOL Truck en Bus-controle vindt plaats van 10 tot 16 oktober 2022.