Clicky

 
Transport Online - Marcel Dekker heerst in Mazda MX-5 Cup

Marcel Dekker heerst in Mazda MX-5 Cup

Marcel Dekker heerst in Mazda MX-5 Cup
08-08-2022 11:42 | Sport | auteur Redactie

ASSEN - Marcel Dekker is de grote winnaar geworden van het mooiste raceweekend in de Mazda MX-5 Cup dit seizoen tijdens de Jack’s Racing Day op het circuit van Assen. Ten overstaan van ruim 60.000 toeschouwers wist de man uit Krimpen aan den IJssel beide races nipt te winnen en kreeg van het publiek een meer dan verdiende ovatie.

De twee vrije trainingen op de vrijdag gaven tijdens beide sessies een wisselend beeld te zien met verschillende rijders die hun snelste tijd wisten te verbeteren. Uiteindelijk kwamen de diehards toch weer bovendrijven, zoals Marcel Dekker, Niels Langeveld, Pim van Riet en Bas Schouten, waarbij Dekker beide oefensessies het snelste rond ging.

Bijna onmeetbare verschillen

Dekker stond vervolgens ook vrijwel de gehele 20 minuten durende kwalificatie op zaterdagochtend bovenaan op de scoreborden, terwijl er regelmatig van meerdere rijders ronden werden doorgestreept door de wedstrijdleiding vanwege het overschrijden van de tracklimits. Met nog 1,5 minuut te gaan pakte Langeveld dan toch de snelste tijd af van Dekker in 1:55.692, met Jordy van der Eijk daar slechts 0,070 seconden achter, gevolgd door Dominique Kraan op 0,056 seconden. Dekker haalde uiteindelijk de vierde tijd op 0,006 seconden van Kraan. Uiterst minimale verschillen, zoals gebruikelijk in deze populaire cup.

Beslissing achter wedstrijdtafel

Onder het toeziend oog van een enthousiast publiek startte op zaterdag precies om 12.00 uur de eerste race met een veld van 19 auto’s. Zoals gebruikelijk stonden de eerste tien auto’s in omgekeerde startvolgorde op de grid, wat er voor zorgt dat er gedurende de eerste paar ronden altijd veel inhaalacties zijn. Zo stond junior Tim Martens op pole en vertrok kampioensleider Dekker van P7. Na een aantal ronden lag hij echter al vrij snel aan kop, ondanks een terugval naar de vijfde plek door een tik van Simon Sikhart. De man die de dag ervoor naar de pole reed, Langeveld, liet zich ook van z’n beste kant zien en reed in drie ronden vanaf P10 naar de tweede plek achter Dekker.

In ronde 5 viel Filip Wojtowicz op zeer ongelukkige wijze uit. Hij kreeg in Ossebroeken een harde tik van Kraan, die echter op zijn beurt weer werd aangetikt door Van der Eijk. Alleen de veroorzaker kon doorrijden, de andere twee vielen jammerlijk uit. Omdat de auto van Wojtowicz op een ongelukkige plek in het grind stond kwam de safetycar op de baan.

De herstart leverde een kopgroep op van vier in de volgorde Langeveld, Martens, Dekker en Schouten. Meteen in de Haarbocht nam Dekker de tweede plek al over en schoof Schouten heel handig met hem mee, waardoor Martens werd terugverwezen naar P4. In dezelfde ronde verzekerde Dekker zich in de Ramshoek van de eerste plek en ook hier sloot Schouten weer aan waardoor Langeveld ineens derde lag.

Schouten kon dat echter niet volhouden en na 10 ronden en met nog 6 minuten op de klok waren het dan Dekker met in zijn kielzog Langeveld die iets los kwamen van de rest.

Het lukte Schouten om na twee ronden toch weer aan te sluiten, evenals Sam Jongejan. Deze groep van vier moest bumper aan bumper gaan uitmaken wie de winst in de eerste race zou pakken. De kans dat dat ergens fout zou gaan was groot en dat bleek in de allerlaatste bocht voor de finish. In een ultieme poging om Dekker te passeren remde Langeveld extra laat in de Geert Timmerbocht, duwde Dekker over de kerbs en vervolgens over het gras, maar de kampioen wist zijn auto toch onder controle te houden en ging als eerste over de streep. Langeveld verspeelde met zijn late remactie twee plaatsen en finishte als vierde, achter Jongejan en Schouten.

Vanwege het tumult in de laatste bocht was deze finishvolgorde lange tijd onofficieel en moest de wedstrijdleiding eerst alle beelden bekijken en rijders spreken om tot een definitieve uitslag te komen. Een half uur na de finish werd achter de tafel besloten dat de voorlopige uitslag ongewijzigd bleef en daarmee als definitief werd vastgelegd.

Een race in een race

Het leek er even op na de start van de 19 deelnemers aan de tweede race over 30 minuten dat de eerste ronde zonder uitvallers zou verlopen, totdat Toine Kreijne er in de Stekkenwal zelfstandig afschoot en vast kwam te zitten in het grind. Nog voordat de wedstrijdleiding de safetycar in kon zetten raakten John Hoogland en Lisette Grinwis elkaar, waarbij met name de eerste er zodanig hard afvloog dat hij niet verder kon. Gedurende de safetycarsituatie werd besloten tot Code Rood, waardoor alle auto’s weer op de grid werden opgesteld in de originele startvolgorde. Dat betekende dat de uit het grind gesleepte Kreijne na controle door de TC weer deel mocht nemen aan de race, waarbij de wedstrijdleiding de klok op 22 minuten had gezet. Ook Grinwis kon na een bezoek aan de pits weer aansluiten op de grid.

Zo kregen we een compleet nieuwe race, waarbij van de resterende 18 auto’s Langeveld slecht wegkwam bij de start en meteen de kop verloor aan Van der Eijk, maar de pikorde even later weer wist te herstellen. Bij het ingaan van de tweede ronde lag Dekker al op positie 2 en ging vervolgens in de Haarbocht ook Langeveld voorbij. Door een slimme actie wist Langeveld de kop een ronde later weer over te nemen en in het tumult daarachter schoven zowel Schouten als Van der Eijk met hem mee, waardoor Dekker terugviel naar de vierde plek. Aan kop bleef het stuivertje wisselen, met ook Schouten een keer aan kop. Dekker werd even later aangetikt door Wojtowicz, waardoor hij nog een plek verder terugviel.

Dat leverde een groep van zes rijders op, bumper aan bumper, met vlak daarachter een groep van vijf rijders, op dezelfde wijze. Ofwel, 11 auto’s binnen 3,5 seconden van elkaar.

Met nog zo’n vijf minuten op de klok raakten Van der Eijk en Schouten elkaar in de Ramshoek en vlogen er beiden af. Daardoor verloor de daarachter rijdende Wojtowicz de aansluiting en bleef er een kopgroep van drie coureurs over in de volgorde Langeveld, Kraan en Dekker. Een ronde later wist Wojtowicz de aansluiting toch weer te vinden en moest de finale plaatsvinden tussen deze vier auto’s.

Met nog 2,5 minuut te gaan wist Dekker Kraan te passeren naar P2 en ging het vanaf dat moment weer tussen hem en de leidende Langeveld. In het laatste stuk voor de Ramshoek wist Dekker zijn neus naast die van Langeveld te zetten en vervolgens met zeer goede stuurmanskunsten de eerste plek weer terug te pakken en dat met een klein verschil van 0,381 seconden vol te houden tot op de finishlijn. Zeer knappe race van Dekker en de terechte winst, met achter hem Langeveld, Kraan en Wojtowicz.

Ook bij deze race had de wedstrijdleiding extra tijd nodig om de uitslag definitief te maken. Dekker zou bij een inhaalactie met vier wielen over de lijnen zijn gegaan. Dat bleek naderhand niet zo te zijn en dus werd ook deze uitslag een klein uur na de finish definitief verklaard.

Snelste ronde, over beide races gerekend, was voor Sam Jongejan in de 13e ronde van de race op zaterdag in een tijd van 1:55.838.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,080
Diesel2,084

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden