Clicky


ACM: Huurwoningwebsites die alleen zoekservice bieden, moeten daar duidelijk over zijn

ACM: Huurwoningwebsites die alleen zoekservice bieden, moeten daar duidelijk over zijn
04-08-2022 10:17 | Binnenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

DEN HAAG - Consumenten weten vaak niet dat veel huurwoningwebsites alleen een zoekservice bieden en niet als bemiddelaar optreden. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze websites moeten consumenten hierover duidelijk informeren, zodat ze weten wat ze mogen verwachten als ze een betaald abonnement afsluiten. Ook moeten de websites duidelijk zijn over de beschikbaarheid en de actualiteit van het aanbod. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de informatie hierover klopt. Zo wordt voorkomen dat consumenten worden misleid en met de verkeerde verwachtingen een abonnement nemen op een huurwoningwebsite zonder dat ze daar een geschikte woning kunnen vinden.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Mensen die een huurwoning zoeken in de huidige krappe woningmarkt, maken gebruik van verschillende zoekmogelijkheden zoals huurwoningwebsites om een geschikte woning te vinden. Het is belangrijk dat deze websites duidelijk zijn over de dienst die zij aanbieden en consumenten niet misleiden. We hebben verschillende huurwoningwebsites hierop aangesproken en het onderzoek voor nu beëindigd.”

Welke regels gelden voor huurwoningwebsites?

Als je een huurwoning zoekt, zijn er verschillende mogelijkheden. Er zijn websites die het woningaanbod van derden verzamelen en bij elkaar brengen op één plek. In sommige gevallen moet je een betaald abonnement afsluiten op zo’n website om toegang te krijgen tot het aanbod en te kunnen reageren. De website toont het aanbod, maar brengt geen direct contact tot stand met de makelaar of verhuurder. Het is belangrijk dat relevante informatie over het aanbod, bijvoorbeeld of een woning nog beschikbaar is of hoe lang deze te huur wordt aangeboden, klopt en actueel wordt gehouden.

De huurwoningwebsite biedt dus een zoekservice, maar bemiddelt niet. De website moet de consument daarover informeren, zodat deze weet waarvoor hij betaalt. Ook moet de website duidelijk zijn over het abonnement, wat het kost en hoe je het kunt beëindigen. Consumenten die op zoek zijn naar een huurwoning moeten zich goed oriënteren op de verschillende mogelijkheden om een huurwoning te vinden. Zij kunnen ook gebruik maken van gratis huurwoningwebsites of kunnen direct bij een verhuurmakelaar of huurbemiddelaar terecht, die ook bemiddelt en zijn aanbod vaak gratis publiceert.

Woningmarkt als agendathema

De woningmarkt is een agendathema voor de ACM. Er is in Nederland sprake van grote krapte op de woningmarkt. Voor veel mensen is het moeilijk om een betaalbare woning te vinden. De bescherming van consumenten tegen oneerlijke praktijken door aanbieders op de woningmarkt (huur en koop) verdient extra aandacht. Ook onderzoekt de ACM of verstoringen van de mededinging bijdragen aan de krapte op de woningmarkt.