Clicky


Noord-Amerikaans debuut voor ETS trailerbesturing van VSE

Noord-Amerikaans debuut voor ETS trailerbesturing van VSE
30-06-2011 17:32 | Trailerbouwers | auteur Marcel van der Voort
Het elektronische truck- en trailerstuursysteem ETS heeft de afgelopen jaren met name in Europa zijn waarde bewezen. In de trucksector gebruiken veel vooraanstaande fabrikanten, zoals DAF, Mercedes-Benz en Iveco het ETS systeem voor de besturing van voor- of naloopassen van bijvoorbeeld 6x2 en 8x2 configuraties. Sinds 2001 vonden dan ook al zo’n 45.000 stuursystemen hun weg naar de klanten van VSE. De trailervariant van het ETS systeem groeit met name in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië snel in populariteit. Maar ook buiten Europa begint men steeds vaker de voordelen van de VSE systemen te ontdekken. Simard Suspensions, de Canadese partner van VSE deed al de nodige ervaring op met ETS voor trucks, onlangs introduceerde het ook de variant voor opleggers voor Noord-Amerika.

Simard Suspensions, Inc. is gevestigd in Baie-Saint-Paul (Québec) en Stony Plain (Alberta). Het bedrijf telt ongeveer honderd medewerkers en is gespecialiseerd in het ombouwen van Amerikaanse trucks voor de Canadese markt. Het belangrijkste product van Simard is het bijplaatsen van een luchtgeveerde, gestuurde extra tweede vooras aan standaard 6x4 trucks van bijvoorbeeld Kenworth, Peterbilt en Mack. De as wordt mechanisch gestuurd door stuurstangen tussen de beide voorassen aan te brengen. Hierdoor ontstaat een 8x4 die in Canada wettelijk beter te benutten is. Wekelijks verlaten zo’n 10 tot 12 van dergelijke voertuigen de werkplaats van Simard. Simard heeft al een aantal voertuigen gebouwd met ETS besturing op deze extra as in plaats van de genoemde stangenbesturing. Een belangrijk voordeel van de elektro-hydraulische besturing is dat er geen mechanische of hydraulische verbinding is met de vooras waardoor men flexibeler is in het bijplaatsen van de as. Ook zijn er veel minder mechanische componenten nodig, wat zorgt voor een lager gewicht, ruimtebesparing en een kortere inbouwtijd.



Sturen in Canada
Het sturen van assen van opleggers is bepaald geen gemeengoed in Canada en de USA. Er geldt een tamelijk gecompliceerd en streng beleid op het gebied van maximale aslasten, resulterend in relatief lange voertuigen met veel assen. Ondanks het feit dat er in Noord-Amerika meer ruimte is dan in onze omgeving, heeft Simard ingezien dat er toch behoefte bestaat aan gestuurde assen. Ook in Canada moet in steden met smalle straten worden gereden en gemanoeuvreerd op bouw- en industrieterreinen en dat levert problemen op. “Oponthoud en schade aan het wegdek, erf of andere obstakels bij het afleveradres zorgen voor onnodige kostenposten voor de transporteur,” aldus Simard. Onder de naam SVSE, daarmee de samenwerking tussen Simard en VSE benadrukkend, breng Simard producten op de markt die de efficiency van het transport verhogen.

Parkeerterrein
Een van de eerste trailers, door Simard voorzien van een ETS stuursysteem op de achterste twee assen, is er een voor het transport van beton. Voor een optimale stuurhoek is de oplegger voorzien van assen met enkellucht banden en ook dat is niet zo heel gebruikelijk voor de Noord-Amerikanen. Het blijkt niet zo moeilijk te zijn hen enthousiast te maken voor het product. Simard demonstreerde de wendbaarheid van de forse combinatie door ermee over het parkeerterrein van haar personeel te manoeuvreren en dat baarde behoorlijk wat opzien.

Crane attachment
Onlangs werd ook een ETS 3 systeem, dus voor drie gestuurde assen, door Simard geleverd aan Nelson Trailers in Ottawa, Ohio. Nelson is onder andere gespecialiseerd in het bouwen van trailers bedoeld voor het transport van ruwterreinkranen. In Amerika mogen deze niet zelf op de openbare weg rijden vanwege de te hoge aslasten. Deze kranen zijn vaak te hoog om op een dieplader te vervoeren, dus worden ze tussen een losse dolly en de nek van een trailer 'gehangen'.



Natuurlijk ontstaat er dan wel een combinatie met een forse wielbasis, waarmee op bouwterreinen niet al te makkelijk te manoeuvreren valt. Het ETS systeem van VSE is een goede oplossing voor dit soort voertuigen, omdat er geen hydraulische of mechanische verbinding tussen de twee opleggerdelen nodig is om de dolly te laten sturen.