Clicky


De Onderzoeksraad heeft onderzoek gedaan naar beknellingen met luikenwagens op schepen

De Onderzoeksraad heeft onderzoek gedaan naar beknellingen met luikenwagens op schepen
20-07-2022 11:09 | Incidenten | auteur Redactie | Esther van der Wal

DEN HAAG - In de ochtend van 30 juni 2018 vond in de haven van St. Marc op Haïti aan boord van het Nederlandse vrachtschip de Beauforce een dodelijk voorval met een luikenwagen plaats, de tweede dodelijke beknelling aan boord van de Beauforce in drie jaar tijd. In het onderzoek van de Onderzoeksraad zijn naast de twee dodelijke voorvallen aan boord van de Beauforce in 2015 en 2018, ook een eerder uitgebracht onderzoek van de Onderzoekraad en drie door zusterorganisaties onderzochte dodelijke voorvallen met luikenwagens meegenomen.

Het risico op beknelling tussen luikenwagen en delen van het schip is hoog. Het beheersen van dit risico is in grote mate afhankelijk van de handelingen van aanwezige personen. De zes onderzochte voorvallen illustreren dat fouten fatale gevolgen kunnen hebben voor  personen die in de directe omgeving van de luikenwagen werken.

Duidelijke afspraken over gelijktijdige werkzaamheden in de gevarenzone van de luikenwagen zijn essentieel. Anders is het risico op beknelling niet of nauwelijks te beheersen.

Het uitgangspunt moet zijn dat niemand de rails van de luikenwagen passeert als deze in gebruik is. Als de noodzaak er wel is, dan wordt er niet met de luikenwagen gereden, aldus de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Tijdens het onderzoek is naar voren gekomen dat er al verschillende initiatieven worden ondernomen om de veiligheid aan boord van zeeschepen in het algemeen, en veilig werken met luikenwagens in het specifiek, te verbeteren. De Onderzoeksraad acht dergelijke initiatieven van belang. In aanvulling daarop doet de Onderzoeksraad de volgende aanbevelingen:

Aan Vertom shipmanagement b.v. en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders:

1. Bij het werken met de luikenwagen moet het uitgangspunt zijn dat niemand de rails van de luikenwagen passeert als deze in gebruik is. Als er noodzaak is om de rails te passeren, dan wordt er niet met de luikenwagen gereden.

2. Breng het risico van beknelling tussen luikenwagen en schip verder onder de aandacht bij de bemanningen en reders. Benoem de noodzaak van het maken van duidelijke afspraken over het gelijktijdig uitvoeren van verschillende werkzaamheden in de gevarenzone. Maak hierbij ook gebruik van ervaringen van de reders in het omschrijven van de gevarenzone rondom de luikenwagen en het werken daarin.

3. Maak daarnaast duidelijke afspraken over wat de gevarenzone is en welke werkzaamheden essentieel zijn om tijdens het rijden en het werken met de luikenwagen in de gevarenzone uit te voeren.

Aan de Netherlands Maritime Technology en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders:

4. Onderzoek gezamenlijk de mogelijkheden om in het ontwerp van schepen en luikenwagens het risico op beknelling weg te nemen of te verminderen. Kijk daarbij expliciet naar:

  • De mogelijkheden op het gebied van scheepsontwerp, zowel het ontwerp van nieuwe schepen als technische aanpassingen op schepen in gebruik;
  • De mogelijkheden om iedereen aanwezig op het schip duidelijk te maken wanneer de luikenwagen in gebruik is en dit een direct gevaar vormt voor iemands eigen veiligheid.