Clicky


easyJet en Rolls-Royce starten samenwerking voor ontwikkeling vliegtuigmotoren aangedreven door waterstof

easyJet en Rolls-Royce starten samenwerking voor ontwikkeling vliegtuigmotoren aangedreven door waterstof
19-07-2022 12:17 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

easyJet en Rolls-Royce hebben vandaag een nieuwe samenwerking aangekondigd: H2ZERO. Deze samenwerking zal zich richten op de ontwikkeling van een innovatieve verbrandingsmotortechnologie, aangedreven door waterstof. De technologie zal kunnen worden gebruikt in verschillende soorten vliegtuigen, waaronder in toestellen voor korte tot middellange vluchten.

Waterstofaandrijving: vanaf medio 2030

Beide bedrijven hebben toegezegd samen te gaan werken aan een reeks motortests op de grond, die later dit jaar van start zullen gaan. Ook hebben beide partijen de gezamenlijke ambitie om de technologie uiteindelijk de lucht in te brengen. Doel van het partnerschap is aan te tonen dat waterstof de potentie heeft om verschillende types vliegtuigen aan te drijven vanaf medio 2030 en de daarop volgende jaren.

Investering in testprogramma

Terwijl Rolls-Royce zijn deskundigheid op het gebied van motorontwikkeling en verbrandingssystemen inbrengt, brengt easyJet zijn operationele kennis en ervaring in en investeert ook rechtstreeks in het testprogramma van H2ZERO.

Grondtesten

Via H2ZERO zullen de bedrijven later dit jaar in het Verenigd Koninkrijk een eerste concept-grondtest van een Rolls-Royce AE2100-motor uitvoeren. Hierna zal een grondtest op ware grootte van een Rolls-Royce Pearl 15-straalmotor worden uitgevoerd. Voor deze grondtest worden verschillende locaties onderzocht, waaronder de testfaciliteit van Rolls-Royce in Mississippi, Verenigde Staten. Het programma bouwt voort op de eerste proeven met waterstofverbranding en brandstofsystemen die Rolls-Royce uitvoert in samenwerking met de universiteiten van Cranfield en Loughborough.

Race-to-Zero

H2ZERO is geïnspireerd op de wereldwijde, door de Verenigde Naties gesteunde Race-to-Zero-campagne die beide bedrijven hebben ondertekend. Hierin stellen zij zichzelf tot doel om netto nul CO2-emissies te bereiken tegen 2050.

De vandaag aangekondigde overeenkomst volgt op een onderzoeksproject dat beide bedrijven in 2021 zijn gestart, waarbij marktanalyses zijn gemaakt, specificaties zijn opgesteld en infrastructuur en regelgeving zijn onderzocht om het gebruik van waterstof in de luchtvaart te ondersteunen.

Johan Lundgren, CEO van easyJet zegt: “Om in 2050 netto nul te bereiken, hebben we altijd gezegd dat radicale actie nodig is om de impact van de luchtvaart op het klimaat aan te pakken. Daarom zijn we zo blij dat we vandaag dit partnerschap met Rolls-Royce kunnen aankondigen. De technologie die uit dit programma voortkomt, heeft het potentieel om vliegtuigen van easyJet-formaat aan te drijven. Dit is waarom we een investering van miljoenen in dit programma doen. Om vliegtuigen op grote schaal CO2-vrij te maken, is het van cruciaal belang dat vooruitgang wordt geboekt bij de ontwikkeling van emissieloze technologie voor narrowbody-vliegtuigen. Samen met Rolls-Royce kijken we ernaar uit om de industrie te leiden bij het aangaan van deze uitdaging."

Grazia Vittadini, Chief Technology and Strategy Officer, Rolls-Royce, zegt: “H2ZERO is een grote stap voorwaarts voor Rolls-Royce. We zijn dan ook verheugd om samen te werken met een partner die de wens deelt om te innoveren en nieuwe antwoorden te vinden op de grootste uitdagingen van de luchtvaart. Wij bij Rolls-Royce willen klaarstaan om pionierswerk te verrichten op het gebied van duurzaamheid, wat de toekomst ook vraagt; of het nu gaat om waterstof, elektrische aandrijving, duurzame vliegtuigbrandstoffen of efficiënte gasturbines. Deze samenwerking inspireert ons nog meer om verder te gaan."

Het H2ZERO partnerschap is ook ontstaan als reactie op gedetailleerde studies en marktonderzoek - waaronder het Fly Zero team van het UK Aerospace Technology Institute en Project NAPKIN (New Aviation Propulsion Knowledge and Innovation Network) - die beide concludeerden dat er marktpotentieel is voor waterstofaangedreven vliegtuigen.