Clicky


Markt slimme speakers verzadigd

Markt slimme speakers verzadigd
19-07-2022 10:21 | Financieel | auteur Redactie | Esther van der Wal

'S-HERTOGENBOSCH - De markt voor slimme speakers groeit niet meer. Momenteel zijn 1,8 miljoen huishoudens in het bezit van een slimme speaker. Dat is gelijk aan het bezit in 2021. Er is er weinig perspectief op groei, aangezien slechts 1 procent van de Nederlanders van plan is een slimme speaker te kopen. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

In bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens staat een slimme speaker (23 procent). In totaal komt dit neer op 1,8 miljoen huishoudens. Dit is gelijk aan het bezit in 2021. De groei van slimme speakers lijkt daarmee te stagneren. Mannen (30 procent) bezitten vaker een slimme speaker dan vrouwen (15 procent). Daarnaast zijn 18-34 jarigen (32 procent) en 35-49 jarigen (25 procent) vaker in het bezit van een slimme speaker dan 50-plussers (16 procent).

Consumenten besteden gemiddeld €312 aan een slimme speaker. Dit is iets minder dan in 2021 (-€13). De totale marktwaarde van slimme speakers komt daarmee uit op ruim €562 miljoen. In de meeste gevallen koopt men de speaker bij MediaMarkt (19 procent), bol.com (15 procent) of Coolblue (13 procent).

De markt voor slimme speakers is duidelijk op zijn top in Nederland. Enerzijds is het bezit van slimme speakers in 2022 niet gestegen ten opzichte van 2021. Anderzijds zien we dat slechts 1 procent zeker een slimme speaker aan gaat schaffen. Deze bevindingen geven een sterke aanwijzing dat de markt voor slimme speakers in de nabije toekomst niet meer gaat groeien.