Clicky


Ook NS bereidt zich voor op warme dagen

Ook NS bereidt zich voor op warme dagen
18-07-2022 12:19 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - De komende dagen wordt het warm. Dinsdag kan het op sommige plekken richting de 40 graden gaan. Extreme omstandigheden hebben effect op treinen. Dat zien we vooral als de temperatuur boven de 30 graden uitkomt. Er zijn een aantal maatregelen voor onze treinen die we nemen. En het advies aan reizigers is: neem water mee. Op veel stations is een gratis watertappunt.

Samen met ProRail werkt NS het hele jaar aan maatregelen voor de verschillende seizoenen. Nu de temperatuur oploopt, kunnen er problemen ontstaan aan de verschillende systemen. Die worden extra gemonitord om zo snel mogelijk in te kunnen grijpen als er iets misgaat. Lees hier welke maatregelen ProRail neemt aan het spoor. Daarnaast zorgen we ervoor dat er voldoende water is op de stations en hebben de incidentbestrijders van ProRail gekoeld drinkwater bij zich. We adviseren reizigers om voldoende water mee te nemen en de NS reisplanner in de gaten te houden. Op ruim 250 stations is een gratis watertappunt. Die zijn hier te vinden.

Door werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Utrecht en Geldermalsen. Omdat er een tekort is aan buschauffeurs, rijden er minder treinvervangende bussen dan gepland. Het advies is om het traject te mijden, zeker in de spits. Nu het warm wordt, houdt NS de opstapplaatsen in de gaten.

Wat kan er misgaan bij hitte?

Even een korte uitleg. Bij hoge temperaturen worden onderdelen te heet. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kan het misgaan. Het meest herkenbare onderdeel waarmee problemen kunnen ontstaan zijn airco's. Een dubbeldekker met zes rijtuigen heeft twee airco’s. Valt er een uit, dan kan de trein nog wel doorrijden. Valt de tweede uit, dan moet deze voor onderhoud van het spoor. 

Daarnaast kunnen er problemen optreden met de 'tractie', de elektrische aandrijving van de trein, en de omzetters die hoogspanning naar laagspanning omzetten. "Vooral in de dubbeldekkers ontstaan snel problemen bij hoge temperaturen. Omdat het zware treinen zijn en er veel mensen in kunnen”, zegt Michael Strackx. Hij stuurt een team aan dat herstel en onderhoud doet aan treinen.

HSL 

In het verleden zijn er vooral problemen geweest op trajecten die gebruikmaken van de HSL. Zoals Amsterdam - Breda en Rotterdam - Eindhoven. In de treinen die op de HSL rijden worden onderdelen gekoeld met olie. Maar die wordt erg warm bij hoge temperaturen waardoor de koelcapaciteit afneemt. Als het dan 's nachts ook warm is, wordt de olie steeds warmer. In 2019 hebben sensoren temperaturen van 55 graden Celsius gemeten onder de HSL-treinen. 

Dus zijn er preventieve maatregelen genomen, aldus Strackx. "Zo laten we de airco's in de HSL-treinen op halve kracht draaien bij warm weer. We hebben al gezien dat dit werkt. Want het gevolg was bij hitte in 2020, dat er nauwelijks airco's uitvielen en dat het toch voldoende koel bleef in de trein." 

"Daarnaast hebben we sinds een paar jaar 'vlootanalisten'. Zij monitoren de treinen door verschillende sensoren. Daardoor kunnen we beter voorspellen waar het wellicht fout gaat in een trein. Zo kunnen ze eerder voor onderhoud weggestuurd worden." 

"Als derde hebben we de koelingsapparatuur van de onderdelen in de treinen preventief extra gereinigd. Hierdoor zijn er veel minder problemen met de tractie van de treinen." 

Oude en nieuwe treinen 

Een andere belangrijke verbetering is dat sommige oude treinen niet meer rijden. Eind 2019 werd er bijvoorbeeld afscheid genomen van de DDM-trein (Dubbel Deks Materieel), de eerste dubbeldekkers van NS. En eind vorig jaar zijn na 46 jaar de SGM-treinen uit de dienstregeling gehaald. SGM staat voor stadsgewestelijk materieel. In die treinen was er alleen airco in de machinistcabine. "Die hebben we er vanaf geplukt, wat goed van pas komt voor de voorraad en het snel herstellen van andere airco's."

Daarnaast zijn er nieuwe treinen bijgekomen, zoals de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). "We merkten dat de airco's daarvan maar heel weinig storingen laten zien."