Clicky


Duitse BGL: alle automobilisten zouden vrachtwagens tot 12 ton moeten mogen besturen in strijd tegen chauffeurstekort

Duitse BGL: alle automobilisten zouden vrachtwagens tot 12 ton moeten mogen besturen in strijd tegen chauffeurstekort
13-07-2022 14:21 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

FRANKFURT - Het Duitse Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung, afgekort BGL, luidt de noodklok over het chauffeurstekort. "Het is vijf over twaalf, niet vijf voor twaalf", zegt woordvoerder van de BGL Prof. Dirk Engelhardt tegen het Duitse Persbureau DPA. Hij vindt het eveneens zinvol wanneer alle automobilisten die hun autorijbewijs hebben gehaald ook een vrachtwagen tot 12 ton zouden moeten mogen besturen.

Volgens de branche dreigt het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in Duitsland alsmaar te verslechteren. "Er is al een tekort aan tussen de 80.000 en 100.000 chauffeurs", aldus Engelhardt. "We krijgen feedback van transportbedrijven dat ze orders moeten weigeren, dat ze niet meer deelnemen aan aanbestedingen en dat ze voertuigen moeten verkopen of stilleggen omdat ze de chauffeurs niet hebben."

Aan de andere kant zijn er in Duitsland nauwelijks personeelstekorten door de oorlog in Oekraïne omdat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Polen, in Duitsland bijna geen Oekraïense chauffeurs in dienst waren, aldus Engelhardt. Maar het tekort aan vrachtwagenchauffeurs groeit gestaag. "Omdat er jaarlijks zo'n 30.000 tot 35.000 chauffeurs met pensioen gaan en er gemiddeld slechts zo'n 15.000 tot 20.000 nieuwe vrachtwagenrijbewijzen worden uitgegeven", zegt de bestuurswoordvoerder van BGL. Volgens de BGL is een derde van de vrachtwagenchauffeurs in Duitsland 55 jaar en ouder.

Als de ontwikkeling zo blijft, zouden er over tien jaar meer dan 230.000 chauffeurs te kort zijn, berekent Engelhardt.

Redenen voor het gebrek aan aantrekkelijkheid van het beroep zijn het lsalaris, het slechte imago en de arbeidsomstandigheden. Engelhardt zegt dat werk en privé vaak moeilijk te combineren zijn voor vrachtwagenchauffeurs.

De BGL voert onder meer campagne voor meer gekwalificeerde buitenlandse chauffeurs. Engelhardt pleit voor bilaterale overeenkomsten met derde landen zoals Turkije met als doel de benodigde kwalificaties daar mogelijk te maken en opgeleide chauffeurs in Duitsland in dienst te nemen. Het starten van een bijbehorende pilottest biedt enorme kansen, volgens de BGL.

Vanuit het oogpunt van de vereniging zou het ook zinvol zijn om de rijbewijswet te wijzigen. "Als iemand een autorijbewijs behaalt, moet hij vrachtwagens tot 7,5 of zelfs 10 of 12 ton mogen rijden", zei Engelhardt. Vereenvoudigingen bij het verlengen van het rijbewijs voor vrachtwagenchauffeurs boven de 50 en online formats voor de verplichte bijscholing (Code 95) voor vrachtwagenchauffeurs zouden volgens de BGL ook kunnen helpen.