Clicky


Twee nieuwe Renault Trucks High T 520 voor TLV

Twee nieuwe Renault Trucks High T 520 voor TLV

LUXEMBURG - Twee exemplaren van de Renault Trucks High T 520 hebben indruk gemaakt bij hun indiensttreding bij TLV, een specialist in temperatuurgecontroleerde logistiek. Met hun verbruiksresultaten behoren ze tot de toonaangevende voertuigen in het multimerkenpark van het bedrijf, dat een vijftigtal gemotoriseerde voertuigen telt.

TLV staat voor Transport Logistique de la Viande. De vennootschap, die eind 1998 opgericht werd en waarvan het moederbedrijf, de JG&V-groep, gebaseerd is in het Groothertogdom Luxemburg, blijft voor ongeveer 50 procent gericht op het transport van vlees, maar heeft zijn activiteiten ook uitgebreid naar een breder palet van voedingsproducten afkomstig uit de landbouwsector. Maar steeds temperatuurgecontroleerd. Vanuit zijn basis in Wilwerdange en logistieke hubs in Aubel en Moeskroen combineert het bedrijf zijn nationale en internationale (Benelux, Frankrijk, Duitsland transport- en distributieactiviteiten, overslag van temperatuurgecontroleerde producten, groepage van verse en gekoelde loten en verpakkingsbeheer. Het voorziet ook in een dagelijkse shuttledienst naar aankoopcentrales in België, Frankrijk en Luxemburg.

Om al deze opdrachten tot een goed einde te brengen, doet TLV een beroep op een vloot van 54 gemotoriseerde voertuigen (35 trekkers, 12 bakwagens en zeven lichte bedrijfsvoertuigen), 39 opleggers met één of twee temperatuurzones en een plateau-oplegger.

Opportuniteit en vertrouwen

“Eind vorig jaar sleepten we een contract in de wacht dat de aankoop van nieuwe trekkers nodig maakte", zegt William Fabry, directeur van TLV. “We hadden al een zeer positieve ervaring met een Renault Trucks T 520 bij de overname van een bedrijf in 2017, maar historisch gezien werken we met andere merken. Dankzij de onmiddellijke beschikbaarheid van een T High 520 trekker en het feit dat we vertrouwen hadden in Patricia Corman van Lens-Motor Eupen, met wie we in het verleden al hadden samengewerkt, deed Renault Trucks deze keer rechtstreeks zijn intrede in ons wagenpark. Die keuze werd onlangs nog bevestigd met de levering van een tweede T High 520.”

Wat de uitrusting betreft, beschikt de eerste T 520 die geleverd werd over een versterkte motorrem. TLV had meer inspraak in de tweede en liet hem uitrusten met een hydraulische retarder, zoals de andere trekkers van het bedrijf. Bovendien zijn er heel wat voorzieningen die de chauffeurs op prijs stellen: spoilers, zijskirts, koelkasten in de cabine, dubbele airconditioning, volledige luchtvering, 24v/220v transformatoren en de beste matrassen en beddenbodems die verkrijgbaar zijn.

Het verdict aan de pomp

"We besteden veel aandacht aan het welzijn van onze chauffeurs, vooral omdat ze niet gemakkelijk te vinden zijn," zegt William Fabry. "En ik moet zeggen dat de komst van deze nieuwe voertuigen al een geschenk op zich was voor hun twee chauffeurs. Jeff, de eerste die er één kreeg, is een echte fan van Renault Trucks."

"Aan het stuur van zijn T 520 behaalt Jeff opmerkelijke verbruiksresultaten," zegt Mathieu Evertz, die verantwoordelijk is voor het park van TLV. "Gemiddeld verbruikte hij sinds januari 24,9 l/100 km, met een record van 22,6 l/100 km gemeten over één week! Ook al bevoorraadt hij de aankoopcentrales en krijgt hij niet veel te maken met reliëf, toch moet hij omwille van zijn groepage-activiteit veelvuldig stoppen, manoeuvreren en komt hij elke dag in files terecht. Deze verbruiksresultaten zetten hem afgetekend aan de top van het klassement. Damien, onze tweede chauffeur met een model van Renault Trucks, kreeg zijn trekker pas vorige week en heeft net zijn eco-rijopleiding afgerond. Het is dus nog te vroeg om te oordelen, maar zijn eerste resultaten zijn ook erg goed. We zullen dit op de voet volgen."

De deur staat open

Met deze voertuigen zal zo’n 130.000 km per jaar gereden worden. Ze worden geleased (5-jarige contracten met open buy-back) en beschikken over een Start & Drive onderhouds- en reparatiecontract. Die ingrepen worden logischerwijze toevertrouwd aan Lens-Motor Eupen, waar TLV altijd een luisterend oor vindt.

"Ze hebben ons al een aanloopvoertuig ter beschikking gesteld, ze zoeken naar oplossingen ook als die er niet zijn en ze hebben oren naar onze kieskeurige houding ten opzichte van precieze specificaties. Kortom, door hun vakkundigheid hebben ze ons vertrouwen kunnen winnen, een gevoel dat nog versterkt wordt door een bekende Haspengouwse collega die de kwaliteiten van de producten van Renault Trucks prees. Nu zullen we zien hoe deze voertuigen evolueren. Als op lange termijn blijkt dat de TCO gunstig is, zal het merk een grotere plaats krijgen in ons wagenpark. In elk geval heeft het bij ons zijn intrede gedaan en zullen we er ook een beroep op doen wanneer we volgend jaar vier bakwagens vervangen en in 2024 nog eens drie.”