Clicky


De nieuwe Actros: meer kilometers met minder diesel

De nieuwe Actros: meer kilometers met minder diesel
06-07-2011 15:33 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
De nieuwe Mercedes-Benz Actros die eind juni jl. werd geïntroduceerd heeft in een uitgebreide praktijktest bewezen nog zuiniger en schoner te zijn dan zijn voorganger. In 10.000 praktijkkilometers, van Rotterdam naar het Poolse Stettin en weer terug, werden de resultaten van de nieuwe Actros BlueTec 5 en BlueTec 6 vergeleken met de huidige recordhouder, de Nardo Actros. Hieruit bleek dat de nieuwe Actros nog zuiniger en schoner is dan de huidige generatie.

10.000 praktijkkilometers
Mercedes-Benz heeft er bewust voor gekozen de nieuwe Actros niet op een afgesloten circuit zoals Nardo te testen. Om een typische inzet in het internationaal transport na te bootsen, werden met iedere Actros truck 10.000 kilometers van Rotterdam naar Stettin in Oost Polen en terug naar Rotterdam gereden. Een nieuwe Actros 1845 LS Euro 5, een Actros 1845 LS Euro 6 en de huidige Actros 1844 LS reden als 40 tons trekker/opleggercombinatie door het reguliere verkeer van Nederland, Duitsland en Polen. De dubbele bemanning van iedere truck startte op 26 juni jl. en legde in zeven dagen tijd de 10.000 kilometer af. De specialisten van het onafhankelijke certificering- en testbureau Dekra hielden het brandstofverbruik nauwlettend in de gaten. Mercedes-Benz partner Shell stelde de diesel en motorolie ter beschikking.



Fantastisch resultaat
De resultaten van de drie verschillende Actros trekkers toonden aan dat Mercedes-Benz met de nieuwe generatie Actros wederom een forse stap heeft gezet in het terugdringen van het verbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen. De huidige Actros verbruikte in deze praktijktest 27,1 liter per 100 kilometer. De nieuwe Actros Euro 6 was met 25,9 liter maar liefst 4,5 procent zuiniger. De Actros Euro 5 reed bijna 1 liter op 4 kilometer en realiseerde met slechts 25,1 liter brandstof een verbruiksverbetering van 7,6 procent. Niet alleen het brandstofverbruik werd drastisch verlaagd, ook neemt de nieuwe Actros genoegen met minder AdBlue.

De huidige Actros verbruikte 1,55 liter AdBlue op 100 kilometer tegen 1,1 liter van de nieuwe Actros Euro 5 en slechts 0,86 liter van de nieuwe Actros Euro 6. De door Dekra erkende testresultaten bevestigen de woorden die Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur Daimler AG, bij de wereldpremière van de nieuwe Actros in Brussel sprak. Hij verzekerde bij die gelegenheid dat de nieuwe Actros drie tot zeven procent zuiniger zou zijn dan het huidige Euro 5 -model.

Schoner dan ooit
De nieuwe Actros heeft niet alleen economisch een grote stap voorwaarts gezet, maar ook ecologisch. De procentuele afname van het brandstofverbruik kan 1 op 1 worden doorvertaald naar de CO2-reductie. De Actros Euro 6 kent emissiewaarden die maar liefst 80 procent lager zijn dan de wettelijk verplichte huidige waarden. Mercedes-Benz is erin geslaagd een techniek te ontwikkelen die zowel een lager brandstofverbruik als lagere emissiewaarden mogelijk maakt. Tot nu toe resulteerde de reductie van NOx en lagere partikels altijd in een hoger brandstofverbruik.



Door een grote technologische doorbraak heeft Mercedes-Benz deze ‘wet’ weten te doorbreken. Hierdoor is de Actros voor transportondernemers niet alleen een zeer rendabele investering, maar ook een schone.

Investeren in Euro 6 in de huidige tijd biedt vervoerders de mogelijkheid een voorsprong op te bouwen ten opzichte van collega-transporteurs. Naar verwachting zullen ook overheden met stimuleringsmaatregelen voor de Euro 6-norm komen.