Clicky


Nieuwe truckgeneratie: De nieuwe Actros met BlueEFFICIENCY Power

Nieuwe truckgeneratie: De nieuwe Actros met BlueEFFICIENCY Power
24-06-2011 09:45 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
Europese truckfabrikanten investeren enorme bedragen om zich voor te bereiden op de invoering van de Euro 6-emissienorm die uiterlijk begin 2014 van kracht wordt. Alleen al bij de motorontwikkeling gaat het daarbij om circa 8 miljard euro. Het voordeel van de Euro 6-norm is dat de uitstoot van schadelijke stoffen nu op een nog nauwelijks meetbaar niveau is aangeland. Het nadeel is dat de benodigde technologieën per definitie een hoger verbruik én extra gewicht met zich meebrengen.

Daardoor wordt het juist moeilijker om de beoogde CO2-doelen te halen. Daimler gaat daarom nu een stap verder. Volledig nieuwe truck-concepten vangen de nadelen van de complexe uitlaatgasreiningssystemen op of overcompenseren deze zelfs. De nieuwe Actros is de eerste truck van deze compleet nieuwe lijn. Hij beleefde zijn internationale premiere op 21 juni in Brussel.



Andreas Renschler, namens Daimler AG verantwoordelijk voor Daimler Trucks en Daimler Busses zei het volgende bij de onthulling van de nieuwe Actros: “Trucks werden en worden steeds zuiniger, efficiënter, veiliger en stiller. De komende Euro 6-wetgeving vraagt om compleet nieuwe voertuigconcepten. Met de nieuwe Actros zijn we in staat aan de Euro 6-eisen te voldoen en tegelijkertijd het verbruik zondanig sterk te verminderen dat de klant dit daadwerkelijk in de portemonnee merkt. Voor onze klanten moet het namelijk ook lonend zijn om door middel van de aanschaf van een Euro 6-truck al in een vroeg stadium in de bescherming van het milieu te investeren. Voor overheden ligt er nu de plicht om de snelle modernisering van truck-wagenparken te stimuleren.

De nieuwe Actros
De nieuwe Actros is in alle opzichten écht nieuw. Rendement, rijdynamiek en comfort voor de bestuurder waren de belangrijkste prioriteiten bij de ontwikkeling. De nieuwe Actros beschikt dan ook over een nieuwe range cabinevarianten, een nieuw onderstel en een opvallend design met in het oog springende lichtunits. Dit design geeft de truck een krachtig en dynamisch uiterlijk. Bovendien komt hierin de aerodynamische finetuning (het resultaat van maar liefst 2.600 uur werk in de windtunnel) goed naar voren. De afmetingen maken direct duidelijk dat de cabine volop ruimte biedt voor werken, wonen én ontspanning.



Verbruiksdalingen van 3 tot 7%
Afhankelijk van de emissiekwalificatie zijn de nieuwe Actros-modellen tussen 3-4% (Euro 6) en 6-7% (Euro 5) zuiniger dan de huidige Actros MP3. Daarmee is hij de meest efficiënte Europese Euro 6 truck voor lange afstanden. Om deze ambitieuze doelen te bereiken, wordt een compleet nieuwe motorengeneratie ingezet.

Deze valt op door de inzet van buitengewoon moderne technologieën als het unieke X-Pulse injectiesysteem, uitlaatgasrecirculatie, uitlaatgasbehandeling met BlueTEC-technologie en een gesloten partikelfilter. Deze technologieën hebben hun kracht en efficiency al ruimschoots bewezen in meer dan 70.000 trucks van Daimler in Amerika en Japan. Dankzij de daaruit voortvloeiende betrouwbaarheid en het lage brandstofverbruik heeft Daimler Trucks in die landen een sterk stijgend marktaandeel gerealiseerd.

Hubertus Troska, bij Daimler Trucks verantwoordelijk voor de vrachtwagens van Mercedes-Benz: “De Europese truckmarkt is nog niet op het niveau van vóór de crisis. We rekenen voor dit jaar echter op een verkoopstijging van 25% in het segment boven de 6 ton. Bovendien zien we daarboven nog meer ruimte voor groei. Onze klanten hebben op dit moment de wind weer in de rug en dat geldt dus ook voor ons. We willen de wereldwijde afzet van Mercedes-Benz trucks dit jaar met 20% verhogen ten opzichte van 2010 toen 135.000 eenheden werden afgeleverd. De nieuwe Actros vormt daarvoor de basis.”

Sterke argumenten
De nieuwe Actros is nog betrouwbaarder geworden. De motoren hebben nu een levensduur van circa 1,2 mljoen km (+20%) en de service-intervallen zijn verlengd tot 150.000 km. De kosten voor het Complete Servicecontract zijn bovendien met 6-8% gedaald. Hierdoor kunnen de extra kosten voor de nieuwe truck in Euro 5 uitvoering binnen 2 jaar terugverdiend worden. Vergezeld van speciale incentives zou voor de Euro 6-uitvoeringen een zelfde resultaat haalbaar zijn.



Rijdynamiek: superieure veiligheid
De Actros valt op door zijn superieure en veilige weggedrag. De basis daarvoor wordt gevormd door een breder en nog torsiestijver frame. Bovendien beschikt de nieuwe Actros over nieuwe asbesturingssystemen en een nieuwe stuurinrichting. Op het nieuwe model debuteert de unieke Afstandsassistent met Stop and Go-functie. Dit systeem regelt volautomatisch het accelereren en remmen bij stremmend verkeer. Dit maakt met name stadsverkeer en filerijden veel makkelijker.

Comfort: een driekamerwoning voor de bestuurder
Het interieur van de nieuwe Actros biedt werkelijk alles om de werkdag van de bestuurder zo aangenaam mogelijk te maken. Het spreekt voor zich dat de resultaten en inzichten van de meest recente chauffeursonderzoeken in het interieur zijn verwerkt. Deze studies tonen onder meer aan dat ontspannen chauffeurs niet alleen betere bestuurders zijn, maar ook zuinigere rijders – ze hebben tot twee liter minder brandstof nodig. In de nieuwe Actros spelen een ergonomisch ingerichte werkplek, optimaal comfort en een hoogwaardige slaapgelegenheid daarbij een zeer belangrijke rol.

Alle bedieningselementen bevinden zich rondom de chauffeur direct onder handbereik. Er is een brede range uitrustingsvarianten beschikbaar. Voorbeelden daarvan zijn de SoloStar Concept variant die beschikt over een ontspanningsruimte met afgeronde hoek aan passagierszijde. Ook een bestuurdersstoel met massagefunctie is beschikbaar en dat geldt eveneens voor een bed dat dankzij een ingebouwde waterpas perfect ingesteld kan worden. De bedden zelf zijn maximaal 2.200x750 mm groot en zijn uitgerust met koudschuim-matrassen met zeven zones. Ze bieden het hoge comfortniveau van een hoogwaardig normaal bed.

Nogmaals Hubertus Troska: "Met de nieuwe Actros hebben we een reuzensprong gemaakt op het gebied van truckontwikkeling. Ons hoogste doel was om onze klanten een nog beter rijgedrag, en nog meer veiligheid en comfort te bieden in een truck die daarbij minder verbruikt, gunstigere emissiecijfers laat zien én die ook nog eens lagere bedrijfskosten met zich meebrengt. En daarin zijn we geslaagd."



Nieuw aanbod sluit naadloos aan bij klantenwensen
De nieuwe Actros is te bestellen vanaf 1 juli. De productie start eind september. Het productgamma bestaat uit trekkers en flatbed-trucks met vermogens van 310 kW (421 pk) tot 375 kW (510 pk) en maximale koppels van 2.100 - 2.500 Nm. Er is keuze uit Euro 6- en Euro 5-varianten. Daarbij zijn er zeven cabinevarianten met breedtes variërend van 2,3-2,5 meter. Vijf ervan beschikken over een volkomen vlakke vloer. De nieuwe Actros is er bovendien met keuze uit 11 verschillende wielbases.

20 miljoen testkilometers: trucks you can trust
Nooit eerder werd een nieuwe truck voorafgaand aan de marktintroductie zo intensief getest als de nieuwe Actros. Het nieuwe model legde in totaal 20 miljoen loodzware testkilometers af. De Actros werd daarbij blootgesteld aan de verzengende hitte van de Sierra Nevada en de ijzige vrieskou (-40 graden Celcius) rond de poolcirkel. Uiteraard werd de nieuwe Actros ook getest op uiteenlopende wegsoorten zoals snelwegen en onverharde wegen. Net als alle andere trucks van Mercedes-Benz, brengt de nieuwe Actros het motto ‘Trucks you can trust’ dan ook op overtuigende wijze in praktijk.