Clicky


Kennisbruggen studenten ontwikkelen dashboard voor Ritmeester Interfreight

Kennisbruggen studenten ontwikkelen dashboard voor Ritmeester Interfreight
07-06-2011 19:17 | Software | auteur de redactie
ROTTERDAM - Ritmeester Interfreight wilde meer inzicht in de transportkosten van het eigen wagenpark. "We wilden een dashboard om onze werkzaamheden beter op kosten te kunnen sturen", zegt directeur-eigenaar Robert-Jan Keijzers van de logistieke dienstverlener uit Rotterdam. Een Kennisbruggen-afstudeeropdracht door twee studenten Logistiek en Technische Vervoerskunde van Hogeschool Rotterdam bracht uitkomst.

"De studenten kregen van mij carte blanche en hebben het geweldig gedaan. Want behalve een perfect sturingssysteem hebben ze ook een functioneringsformulier gemaakt waarmee we nu ook beter kunnen sturen op gedrag. Hiermee slaan ze de spijker op zijn kop."

Ritmeester Interfreight bestaat uit een expeditiebedrijf en een transportbedrijf, gespecialiseerd in scheepsbevoorrading in de Nederlandse, Belgische en Noord-Duitse havens. Een deel van het transport doet Ritmeester met eigen vervoer. Om meer inzage te krijgen in de eigen transportkosten ten opzicht van de opgegeven waarden van de fabrikant en de inhuurkosten, wilde Ritmeester een transportmanagementinformatiesysteem.

Keijzers had nauwelijks ervaring met het inschakelen van studenten. "We hebben één keer eerder studenten aan het werk gehad. Dat was voor een marketingopdracht: wat de kansen waren voor een vestiging in Duitsland. Maar de uitkomsten waren mij te algemeen. Hier heb ik veel meer aan. Met dit systeem gaan we echt aan de slag."


Keijzers (rechts): "Kennisbruggenstudenten Thomas Duyndam en Joeri Siebel hielden elkaar scherp bij het uitdenken en uitwerken van het managementinformatiesysteem."


Afstudeerpitch
De inzet van Kennisbruggenstudenten was een suggestie van Syntens-adviseur Maurice Kriatkow. De opdracht paste in het 'innovatie actieplan' dat Kriatkow samen met Keijzers had opgesteld. Tijdens een afstudeerpitch op Hogeschool Rotterdam kwam Keijzer in contact met Thomas Duyndam en Joeri Siebel. Nadat hij en andere ondernemers hun afstudeeropdracht hadden uitgelegd, moesten studenten zichzelf zo goed mogelijk verkopen om de opdracht van hun keuze in de wacht te slepen. Keijzers kon uit drie gegadigden kiezen. "Hij koos voor het enige duo. Ze hadden een goed verhaal en ik rekende erop dat het een voordeel was dat ze met z’n tweeën waren: dan konden ze elkaar scherp houden."

Trends om te kunnen sturen
Dat bleek in de praktijk ook zo te werken: "Het zijn heel verschillende types, maar goed aan elkaar gewaagd. Kritisch op elkaar zodat ze niets automatisch voor waar aannamen. Maar wel constructief. Zo versterkten ze elkaar. Ik was verrast dat ze zelfs nog een functioneringsformulier ontworpen hebben waarin rijgedrag, gereden schades en boetes vermeld staan. Hiermee kunnen we sturen!"

Duyndam en Siebel ontwikkelden een softwareprogramma dat rekent met alle kosten van de trekkende eenheden: van de brandstof tot de verzekering en van het onderhoud tot de schades. Keijzers: "Nu hebben we een dashboard waarin heel eenvoudig en snel de cijfers beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld per truck of per traject. We kunnen de vaste fabrikantwaarden invoeren en vergelijken met het werkelijke verbruik. Dit dashboard rekent door dus we zien straks ook trends."

Vaker hulp van studenten inroepen
Dat hun systeem daadwerkelijk gebruikt gaat worden door Ritmeester geeft de studenten veel voldoening. "Dat is wel het voordeel van een MKB. Korte lijntjes, snelle besluitvorming en je maakt iets waar het bedrijf echt iets aan heeft, niet het zoveelste onderzoek dat in de lade verdwijnt", zegt Joeri Siebel. Hij was ook blij met de afstudeerpitch: "Ik had er nog nooit van gehoord. Maar het was een goed initiatief van Kennisbruggen en Hogeschool Rotterdam. Thomas en ik waren al een tijd op zoek, maar het was best lastig om een afstudeeropdracht te bemachtigen. Je wilt toch een goede, één die echt aansluit bij je opleiding. Dat was bij Ritmeester het geval want we gaan het dashboard nu implementeren."

Robert-Jan Keijzers is blij dat hij de hulp van afstuderende hbo’ers heeft ingeroepen. "Ik denk dat we dat in de toekomst vaker doen. Nu ging het om de kosten. Ik zou ook wel willen weten hoe klanten tegen ons aankijken: wat verkopen we, hoe ervaren ze onze service en hoe zit het met de klanttevredenheid?"

Kennisbruggen is een gezamenlijk project van Syntens en de Kennisalliantie dat gesubsidieerd wordt door de Europese Commissie. Kennisbruggen verbindt de studenten met het MKB voor nieuwe kennis en innovatie.