Clicky


Volvo FE Hybrid: truck van de toekomst

Volvo FE Hybrid: truck van de toekomst
06-06-2011 09:40 | Volvo | auteur de redactie
AgenschapNL heeft bekend gemaakt dat het Volvo Hybride Consortium in aanmerking komt voor subsidie uit het subsidieprogramma Proeftuinen Duurzame Mobiliteit 'Truck van de toekomst'. Het Volvo Hybride Consortium bestaat uit negen Nederlandse bedrijven. De subsidietoekenning maakt het voor de deelnemers mogelijk een deel van de meerkosten bij aanschaf van de Volvo FE Hybride te dekken. Het consortium gaat nu van start om haar ambitie waar te maken: een gemiddelde CO2 en brandstofreductie behalen van 25%. Het project duurt minimaal vijf jaar.

Doel van het subsidieprogramma Proeftuinen Duurzame Mobiliteit is het stimuleren van brandstofbesparing en CO2-reductie bij trucks. Om deze nieuwe techniek binnen het Proeftuinenproject optimaal te kunnen testen, is bewust gekozen voor een breed consortium van negen transporteurs verspreid over heel Nederland die verschillende marktsegmenten bedienen.



In totaal wordt gedurende het project (dat minimaal vijf jaar duurt) met negen Volvo hybride voertuigen gereden. De negen trucks zullen in 2011 worden geproduceerd in de Volvo fabriek in het Belgische Gent en vanaf begin 2012 actief worden ingezet door de deelnemers. Door de diversiteit, spreiding en omvang van het consortium, kan de hybride techniek in al haar facetten en in uiteenlopende omstandigheden worden getest.

Brandstofbesparing en CO2 reductie van minimaal 25%
De ambities zijn hoog: het consortium wil een gemiddelde CO2 en brandstofreductie behalen van ten minste 25%. In sommige gevallen is de verwachting dat de CO2 en brandstofreductie kan oplopen tot maar liefst 35%. De uitdaging van het Volvo Hybride Consortium is onderzoeken onder welke omstandigheden het hoogste rendement wordt behaald met betrekking tot brandstofbesparing, reductie van uitstoot van schadelijke stoffen en kostenbesparing.

Aan de hand van Volvo’s boardcomputer Dynafleet zal het brandstofverbruik worden gemeten. Dynafleet is in de trucks gemonteerd en kan tal van data registreren die vervolgens online kunnen worden geraadpleegd en geanalyseerd. Een uitgebreide rij-instructie voor de chauffeurs die met de Volvo FE Hybrid gaan rijden, moet bijdragen aan een optimale score in CO2 reductie, brandstofbesparing en veiligheid.



Achtergrond
De transportsector staat voor de uitdaging om de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch te verminderen. Steeds meer producenten van vrachtwagens leggen zich toe op innovaties die bijdragen aan de besparing van brandstof en de vermindering van CO2, stikstof, fijnstof en geluid.

Volvo heeft recentelijk als eerste vrachtwagenproducent ter wereld de productie gestart van een hybride vrachtwagen voor de zwaardere distributietaken tot 28 ton: de Volvo FE Hybrid. Volvo's hybride oplossing combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien wordt voorkomen. De accu’s worden opgeladen met het vermogen dat wordt gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het ophalen van vuilnis of in de distributie het geval is.