Clicky


Mercedes-Benz bereidt productienetwerk voor op een volledig elektrisch personenwagenportfolio

Mercedes-Benz bereidt productienetwerk voor op een volledig elektrisch personenwagenportfolio
01-07-2022 12:18 | Auto | auteur Redactie

LEUSDEN - Mercedes-Benz stemt zijn wereldwijde productienetwerk af op de fabricage van zijn nieuw gepositioneerde productportfolio dat is gericht op luxe elektrische modellen. Hiermee bereidt het meest waardevolle luxe automerk ter wereld zich voor om tegen het eind van het decennium uitsluitend elektroauto’s aan te bieden – waar de marktomstandigheden dat toelaten. Dit toekomstige modellengamma wordt ingedeeld in drie categorieën: Top End Luxury, Core Luxury en Entry Luxury, zoals uiteengezet tijdens het evenement ‘The Economics of Desire’ van de fabrikant op 19 mei.

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Production & Supply Chain Management: “Na de succesvolle introducties van Mercedes-EQ modellen in de afgelopen maanden zetten we nu de volgende stap: het plan schetsen voor ons toekomstige productieportfolio. Samen met de werknemersvertegenwoordigers geven we op consequente wijze invulling aan de Mercedes-Benz strategie ‘electric only’. Het wereldwijde productienetwerk van Mercedes Benz is duurzaam, digitaal en flexibel. We zijn er klaar voor om de productie van elektrische modellen snel op te schalen – niet in de laatste plaats dankzij ons hooggekwalificeerde en gemotiveerde team wereldwijd. Met de nieuwe productie-opzet vergroten we onze flexibiliteit en efficiëntie verder en stellen we de toekomst van onze fabrieken veilig.”

De fabrieken van Mercedes-Benz in Sindelfingen, Bremen, Rastatt en Kecskemét beginnen vanaf medio dit decennium met de productie van nieuwe modellen in de segmenten Top End Luxury, Core Luxury en Entry Luxury. De Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen is de hoofdfabriek voor het Top End Luxury-segment en gaat vanaf 2025 modellen op het elektrische AMG.EA-platform produceren. De fabrieken in Bremen en Kecskemét gaan in Europa modellen op het elektrische MB.EA platform produceren.

De fabrieken in Rastatt en Kecskemét gaan vanaf 2024 de nieuw gepositioneerde modellen op het MMA-platform produceren. In het kader van het Mercedes-Benz businessplan 2022-2026 investeert de onderneming ruim 2 miljard euro in zijn Europese fabrieken. Met de invoering van elektrische platforms van de volgende generatie in de productie, stelt Mercedes-Benz de toekomstige werkgelegenheid in de Europese fabrieken veilig, De nieuwe productie-opzet is onder meer het resultaat van constructieve besprekingen met de Duitse werknemersvertegenwoordigers. In dit kader zijn ook verregaande maatregelen overeengekomen om de flexibiliteit en efficiëntie in de fabrieken verder te vergroten.

Het productieportfolio omvat nu al zes volledig elektrische Mercedes-EQ modellen. Deze worden geproduceerd in zes fabrieken op drie continenten en zijn consequent geïntegreerd in de lopende serieproductie. Dankzij vroegtijdige investeringen in de flexibele productie van de bestaande fabrieken en door het gebruik van het hypermoderne digitale productiesysteem MO360 is Mercedes-Benz nu al in staat accu-elektrische voertuigen in grote aantallen te produceren.

De accu’s voor de Mercedes-EQ elektromodellen worden geleverd door het wereldwijde accuproductienetwerk met fabrieken op drie continenten. De lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor voor het elektro-offensief van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz produceert sinds dit jaar wereldwijd CO2-neutraal in al zijn eigen fabrieken en koopt sinds dit jaar ook in Duitsland stroom in die uitsluitend (CO2-vrij) uit duurzame bronnen komt.

Mercedes-Benz fabrieken voeren elektro-offensief consequent uit

Dankzij zeer flexibele structuren kunnen de fabrieken van Mercedes-Benz AG modellen met verschillende aandrijflijnen op één enkele productielijn produceren. Met het strategische doel om volledig elektrisch te worden in het achterhoofd, is de hoge mate van flexibiliteit een doorslaggevend voordeel. Dit maakt het mogelijk om de productie snel aan de vraag vanuit de markt aan te passen.