Clicky


Start verkoop nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel

Start verkoop nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel
31-05-2011 09:54 | Volvo | auteur Marcel van der Voort
Volvo Trucks breidt haar programma voor alternatieve brandstoffen uit met de lancering van de nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel truck. Hiermee is Volvo de eerste truckfabrikant in Europa met op gas aangedreven zware distributietrucks. De productie start in augustus.

"Onze nieuwe Methaan-Diesel truck creëert nieuwe mogelijkheden op het gebied van (bio)gas in de truckmarkt. Door het gebruik van vloeibaar methaangas in een efficiënte dieselmotor, maken we het mogelijk om op gas aangedreven trucks ook in te zetten voor langere ritten en andere zware transportopdrachten. Wij zijn de eerste fabrikant in Europa die dit kan", verklaart Claes Nilsson, President Volvo Trucks Europe.

In augustus dit jaar zal de productie van de Volvo FM Methaan-Diesel officieel starten. De truck zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden; landen waar de infrastructuur voor vloeibaar methaangas in ontwikkeling is. De planning is om in 2011 ongeveer 100 Methaan-Diesel trucks te produceren.



Hogere efficiency en lagere emissies
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met 460 pk en 2300 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe. Volvo heeft deze techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan variëren afhankelijk van de inzet van het voertuig. Aangezien methaangas op dit moment aanzienlijk goedkoper is dan diesel kunnen de financiële voordelen hoog oplopen.

Vergeleken met zogenaamde mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven op gas en waar de brandstof wordt ontstoken door de bougies, biedt het alternatief van methaan-diesel 30 tot 40 procent hoger rendement. Dit betekent dat het brandstofverbruik daalt met 25%. Als de truck rijdt op biogas kan de uitstoot van CO2 gereduceerd worden met 70% vergeleken met een truck met dieselmotor.



Gebaseerd op dieseltechnologie
De Volvo FM Methaan-Diesel is gebaseerd op een normale dieselmotor die is uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG – liquefied natural gas of LBG - liquefied biogas) kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank dan wanneer het gas wordt gecomprimeerd (CNG - compressed natural gas).
Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de methaan-diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor. Rijeigenschappen zijn ongeveer gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.

"Als alle ontwikkelingen zo lopen als veronderstelt, verwachten we ongeveer 400 Methaan-Diesel trucks te verkopen in de komende jaren. De afzetgebieden zijn naar verwachting dan uitgebreid naar zes of acht markten in Europa. Toekomstige verkopen blijven echter sterk afhankelijk van de expansie van tankstations met vloeibaar gas voor zware bedrijfsvoertuigen in Europa", besluit Claes Nilsson.