Clicky


Maar liefst 97 procent van de Nederlanders plaatste in 2021 een online bestelling

Maar liefst 97 procent van de Nederlanders plaatste in 2021 een online bestelling
23-06-2022 14:35 | Financieel | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - In totaal plaatste 97 procent van de Nederlanders in het afgelopen jaar een online bestelling. In totaal komt dit neer op 341 miljoen bestellingen. Vrouwen kopen vaker kleding online dan mannen. Jongeren bestellen vaker maaltijden dan 35-plussers. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.

Totaal 341 miljoen bestellingen

97 procent van alle Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een online bestelling gedaan. Dit is goed voor maar liefst 341 miljoen online bestellingen. Ruim een vijfde (21 procent) van alle online bestellingen bestond uit maaltijden. Dit komt neer op een totaal van ruim 72 miljoen maaltijdbestellingen. Ook levensmiddelen beslaan een vijfde (20 procent) van alle bestellingen. Kleding, schoenen en accessoires (16 procent) maken de top drie compleet.

Vrouwen kopen vaker kleding online

Meer vrouwen (76 procent) dan mannen (61 procent) kopen kleding en schoenen online. Ditzelfde geldt voor drogisterijartikelen (53 procent vs 41 procent). Vrouwen plaatsen gemiddeld 6,3 keer per jaar een online bestelling in deze categorie, terwijl mannen dit gemiddeld 4,9 keer doen. Mannen kopen op hun beurt eerder elektronica online (65 procent) dan vrouwen (50 procent).

Jongeren bestellen vaker maaltijden

Jongeren hebben het vaakst wel eens een maaltijd laten bezorgen (70 procent). Onder 35-49 jarigen (58 procent) en vijftigplussers (30 procent) liggen deze percentages lager. De leeftijdsgroep 18-34 jaar bestelt ook het meest frequent: gemiddeld 17 keer per jaar. Voor 35-49 jarigen ligt dit getal op 12 keer per jaar en vijftigplussers bestellen gemiddeld 9 keer per jaar online een maaltijd.