Clicky


Nieuw dieptepunt autoverkoop zorgt voor trage vergroening wagenpark

Nieuw dieptepunt autoverkoop zorgt voor trage vergroening wagenpark

AMSTERDAM - Het totaal aantal Nederlandse registraties van nieuwe auto’s zakt door nog aanhoudende productiebeperkingen in 2022 verder weg en komt naar verwachting uit op 310.000 (-4 procent). Dit is het laagste niveau sinds 1967 en vernieuwing van het Nederlandse wagenpark gaat hierdoor uitzonderlijk traag. Slechts 3,5 procent van de vloot wordt in 2022 vervangen door nieuwe instroom en het aandeel oudere auto’s neemt steeds verder toe.

Dit is goed voor de werkplaatsomzet, maar de noodzakelijke vergroening van het wagenpark wordt hiermee geremd. Het verkoopaandeel van volledig elektrische auto’s stijgt weer (naar 22 procent), maar nu meer particulieren de stap naar elektrisch zetten, groeit het aandeel plug-in hybrids sneller. Hoewel de hoge brandstofprijzen zorgen voor meer interesse in elektrisch rijden, valt het voordeel per kilometer tot nu toe tegen. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht automotive van ING Research.

Autoverkoop blijft in 2022 in historisch dal hangen door begrensde productie

Door nieuwe leveringsverstoringen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, lockdowns in China en nog altijd geringe beschikbaarheid van specifieke chips, zijn autofabrikanten nauwelijks in staat om de al lage productie op te voeren in 2022. Levertijden lopen daarbij nog steeds op tot zo’n één à anderhalf jaar. Hierdoor valt het aantal registraties van nieuwe auto’s in Nederland opnieuw tegen en komt dit naar verwachting uit op 310.000, het laagste niveau in 55 jaar. Meer potentieel is er gezien de orderboeken van fabrikanten wel, ook al staat de nieuwe intake door een laag consumentenvertrouwen onder druk.

De vernieuwing van het wagenpark gaat steeds langzamer en dat remt de vergroening

Per saldo werd slechts 3,5 procent van het totale Nederlandse wagenpark in 2022 vernieuwd. Dit geeft aan hoe gering de instroom van nieuwe auto’s is en dat remt de vergroening, want nieuwe auto’s zijn in de regel zuiniger en schoner. Zo lag de vernieuwing in 2012 nog bijna op het dubbele niveau. De extreem lage instroom komt vooral voor rekening van particulieren, die 89 procent van de vloot in handen hebben maar slechts 40 procent van de nieuwe registraties voor hun rekening nemen.

Verkoopaandeel volledig elektrisch boven de 20 procent in 2022, maar plug-in hybrids populair onder particulieren

Het aandeel volledige elektrische auto’s in de nieuwverkoop vertraagt na sterke groei. In 2021 was Nederland het enige Europese land waar het aandeel in 2021 licht terugliep, terwijl andere landen inhaalslagen maakten. Dit jaar groeit het aandeel volledig elektrisch in de registraties naar verwachting weer (tot 22 procent) maar voor veel particulieren zijn plug-in hybrids een eerste stap. Bedrijven blijven een drijvende kracht achter elektrificatie.

Hoewel de fiscale voordelen voor zakelijke rijders minder groot zijn, stimuleert een steeds groter deel elektrisch rijden en hebben vooral grotere bedrijven de ambitie om de transitie op weg naar 2025 fors op te voeren. Door de lage instroom van nieuwe auto’s gaat de elektrificatie van het totale Nederlandse wagenpark overigens traag. Naar verwachting stijgt het aandeel volledig elektrisch tot 3,3 procent in 2022 en daarmee is er nog een lange weg te gaan.

Aantrekkelijker worden elektrisch rijden door hogere brandstofprijzen valt tegen

De fors opgelopen brandstofprijzen maken autorijden duurder en dat versterkt de interesse voor elektrische auto’s. Toch valt het voordeel per km tegen omdat de elektriciteitsprijzen het afgelopen jaar ook sterk zijn gestegen. Sectoreconoom Rico Luman ‘Snelladen langs de snelweg blijkt naar verhouding goedkoper te zijn geworden ten opzichte van een jaar terug, maar bij thuisladen is dit lang niet altijd het geval’. Zonder de accijnsverlaging van 17 cent op benzine per 01/4/22 zou het verschil groter zijn geweest’.

Autogebruik groeit weer: terugkeer autokilometers overtreft de verwachtingen

De rustige tijden op Nederlandse wegen zijn in 2022 achter de rug. Na 18 procent minder autokilometers in 2020 en beperkt herstel in 2021 zorgt meer reizen naar bijvoorbeeld kantoorlocaties ervoor dat het aantal kilometers in 2022 terugveert tot dichtbij het pre-coronaniveau. Dit overtreft eerdere verwachtingen en dat betekent samen met een groter en steeds ouder wagenpark ook een toenemende onderhoudsvraag. Wel kunnen de toenemende drukte op de wegen en de hoge brandstofprijzen de groei van het autogebruik iets afremmen.

Omzet autobranche groeit ondanks lagere afzet door hogere prijzen en meer onderhoud

De historisch lage afzet van nieuwe auto’s drukt de omzet van de autobranche, maar daar staat tegenover dat de hogere nieuwprijzen dit in 2022 meer dan goed maken. Ook de lagere tweedehandsverkoop – door opdrogend aanbod - wordt gecompenseerd door hogere handelsprijzen. Gestimuleerd door de groeiende onderhoudsvraag stijgt de omzet van de autobranche in 2022 per saldo naar verwachting met zo’n 8 procent.

Foto's

  • Janssen
    Janssen
  • Janssen
    Janssen
  • Janssen
    Janssen
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions