Clicky


Cornelissen Group: twee elektrische Actrossen voor Albert Heijn

Cornelissen Group: twee elektrische Actrossen voor Albert Heijn
01-06-2022 11:27 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

NIJMEGEN - Transportbedrijf Cornelissen Groep heeft twee exemplaren van de eActros in gebruik genomen. De in serie geproduceerde elektrische bakwagens van Mercedes-Benz Trucks rijden van en naar het distributiecentrum van Albert Heijn in Pijnacker. De trucks zijn bedoeld voor de emissieloze bevoorrading van filialen in de binnensteden van Den Haag en Rotterdam. Zowel Cornelissen Groep als Albert Heijn zetten grote stappen op het gebied van duurzame mobiliteit. Met de ingebruikname van deze twee eActrossen gaat de verduurzaming nu duidelijk een volgende fase in.

Dit jaar gaan er voor Cornelissen Groep vijftien duurzame voertuigen rijden. Het schone wagenpark bestaat uit hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische trucks. De eerste twee volledig elektrische bakwagens zijn nu afgeleverd, maar er volgen er meer. Met de eActrossen bevoorraadt de transporteur Albert Heijn-winkels in hartje Rotterdam en Den Haag. Mark van der Drift, directeur van Cornelissen Groep: "Als logistiek dienstverlener werken we voor grote namen in retail. Deze partijen zoeken naar duurzame oplossingen. Wij maken de innovatie graag mede mogelijk - zonder in te leveren op onze betrouwbaarheid en efficiëntie. Dat we onderdeel mogen zijn van de stap die Albert Heijn nu zet: daar zijn we heel trots op."

Vooruit op de regels

Albert Heijn heeft vorige week aangekondigd een belangrijke stap te zetten met zero emission-voertuigen in de centra van binnensteden van de grote vier steden. Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise bij Albert Heijn: "Vanaf 2030 is de binnenstad voor de dieseltruck in tientallen steden verboden terrein. Wij lopen daar nu op vooruit. Om deze stap te kunnen zetten, deden we in de afgelopen jaren veel ervaring op. Ook samen met Mercedes-Benz Trucks hebben we de afgelopen jaren in praktijktests veel geleerd. Gevolg: onze laadinfrastructuur en onze logistieke operatie zijn klaar voor de volgende stap. Bij Cornelissen nemen we nu de eerste in serie geproduceerde eActros in gebruik. Dit alles maakt duidelijk dat we nu echt in de volgende fase gekomen zijn."

Gevulde schappen randvoorwaarde

Voor Cornelissen Groep was het een logische stap om met Mercedes-Benz Trucks te gaan rijden voor Albert Heijn. Van der Drift: "Op weg naar duurzame mobiliteit trek je samen met de klant op. Je investeert, probeert en ontdekt met elkaar. Ondertussen blijven goed gevulde schappen voor ons een keiharde randvoorwaarde. En dus zochten wij op onze beurt ook een leverancier waar je op kunt bouwen. Mercedes-Benz heeft vele jaren ervaring met elektrische trucks. De eActros past perfect in de laadinfrastructuur van Albert Heijn. Ook kunnen we rekenen op een sterke dealer: Wensink, met service op niveau en monteurs die gecertificeerd zijn om met elektrische trucks te werken. Dit totaalplaatje maakte het heel eenvoudig om voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen."

Chauffeurs enthousiast

De eActrossen hebben hun eerste kilometers voor Cornelissen Groep inmiddels gemaakt. Directeur Van der Drift hierover: "De chauffeurs die op de eActros rijden, hebben onder leiding van instructeurs van Mercedes-Benz kennis gemaakt met de truck. Waar ik vooral enthousiaste reacties over hoor, is het rijcomfort, de actieradius en de praktische bruikbaarheid." Richard Bos, Key Accountmanager bij Mercedes-Benz Trucks Nederland verklaart: "Het comfortniveau ligt hoog, mede omdat de eActros volledig luchtgeveerd is. Daarbij is de volledige ruimte tussen de cabine en achteras ingericht voor gebruik als elektrische truck. Resultaat: een capaciteit van 336 kWh vermogen en een actieradius van zo’n 300 kilometer. En dan sluit de truck qua maatvoeringen natuurlijk ook nog naadloos aan op het werk voor Albert Heijn."

Vervangen voor elektrisch

Ook de komende jaren blijft Albert Heijn op grote schaal verduurzamen. Peter Leegstraten: "Er rijden dagelijks duizend trucks voor Albert Heijn, waarvan 700 om de winkels te bevoorraden. Een groot deel hiervan wordt in de komende jaren elektrisch. Het is een flinke klus, maar hand in hand met onze vervoerders en hun leveranciers krijgen we het voor elkaar. We doen het omdat we snel nog schonere oplossingen willen inzetten op weg naar emissievrije distributie, maar ook omdat het moet. Vanaf 2030 mogen we binnensteden met zero emissie zones niet meer in zonder emissievrij te zijn. De gemiddelde levensduur van een truck is 7 tot 8 jaar. Is er binnenkort dus een truck die de binnenstad bevoorraadt toe aan vervanging? Dan kun je beter voor elektrisch gaan als het kan, want anders mag je de truck daar dus niet de gehele economische levensduur inzetten!"

Foto's

  • Cornelissen
    Cornelissen
  • DJMiddelkoop
  • Bakker Goedhart
  • Bakker Goedhart
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,187
Diesel1,958

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions