Clicky


ACM legt Travelance boete op voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers

ACM legt Travelance boete op voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers
24-05-2022 11:30 | Binnenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

DEN HAAG  - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete van 50.000 euro op aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst. In werkelijkheid was het doel om de consumenten vouchers voor stedentrips te verkopen.

Consumenten die waren gebeld, werden daarna met agressieve incasso onder druk gezet om te betalen voor iets waarmee ze niet hadden ingestemd. Er zijn ook geen aanwijzingen dat consumenten via de website van Travelance daadwerkelijk een reis konden boeken. De ACM ontving hierover via haar consumentenloket ACM ConsuWijzer veel meldingen.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Consumenten onder druk zetten om te betalen voor iets waarmee zij helemaal niet hebben ingestemd, is een agressieve handelspraktijk. Zulke praktijken mogen nooit lonend zijn voor ondernemers. Daarom leggen wij een deze boete op. Daarbij houden we rekening met de ernst en duur van de overtreding, maar ook met de omzet en omvang van het bedrijf. Ons advies aan consumenten is: zeg dat je geen interesse hebt, dat je niet meer gebeld wilt worden en verbreek de verbinding.”

Wat was er aan de hand?

Travelance verkocht reisvouchers voor stedentrips via een callcenter. Consumenten die werden gebeld werd gemeld dat dit was als ‘bedankje’ voor het feit dat ze een vragenlijst op internet hadden ingevuld. Als dank voor de deelname kregen ze een stedentrip aangeboden. Dat aan deze reisjes kosten waren verbonden – 99 of 149 euro per voucher – werd niet meteen duidelijk gemaakt. Naar welke steden de trips gingen, werd ook niet gemeld.

Sommige consumenten ontvingen vervolgens een mail met een inlogcode, anderen ontvingen geen informatie. Daarna werden zij meermaals door Travelance en ook door een incassobureau onder druk gezet om te betalen voor een aankoop waarmee ze niet hadden ingestemd en zonder dat zij de relevante informatie hadden ontvangen. Dit mag niet. De periode waarin dit speelde was in ieder geval van juli 2020 tot half februari 2021. Het bedrijf zegt inmiddels gestopt te zijn met deze verkooppraktijk.

Misleidende en agressieve verkoop is verboden

Bedrijven mogen consumenten niet misleiden bij de verkoop van een product of dienst. Ook is het verboden om consumenten onder druk te zetten om te betalen voor een aankoop waarmee ze niet hebben ingestemd. De ACM treedt op tegen bedrijven die agressieve of misleidende verkooppraktijken hanteren, aangezien deze het vertrouwen van consumenten schaden. Sinds 1 juli 2021 gelden bovendien strengere regels voor bedrijven die consumenten bellen om iets te verkopen. Zij mogen alleen consumenten bellen die daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd of die recent klant zijn geweest bij dat bedrijf voor dit product.

Het bedrijf kan nog bezwaar maken tegen het besluit van de ACM.