Clicky


Belgische premier De Croo huldigt spoorinvesteringen van Infrabel in North Sea Port in

Belgische premier De Croo huldigt spoorinvesteringen van Infrabel in North Sea Port in
23-05-2022 17:29 | Buitenland | auteur Redactie

GENT - Infrabel legt de laatste hand aan een paar belangrijke spoorprojecten die het goederenvervoer in het Gentse deel van de North Sea Port nog efficiënter, sneller en veiliger maken. Premier De Croo zette een nieuwe wissel in beweging, die deel uitmaakt van de forse investeringen.

Eén van de werven is het aanleggen van twee lange sporen in het rangeerstation van Gent Zeehaven. Daarnaast werkt Infrabel ook aan de vernieuwing van twee goederenlijnen en verschillende spooraansluitingen van bedrijven in het havengebied. Deze spooraansluitingen zijn levensnoodzakelijk voor de economische activiteit in de haven. 

Rangeerstation Gent Zeehaven krijgt twee nieuwe lange sporen 

Eén van de werven is het verlengen van twee sporen in het rangeerstation van Gent Zeehaven, zodat die goederentreinen tot 750 meter lang kunnen ontvangen. Dit rangeerstation is met bijna 60 sporen dé logistieke draaischijf voor de haven. Hier komen goederentreinen aan, vertrekken ze opnieuw, worden ze samengesteld en men wisselt hier ook tussen elektrische en diesellocomotieven wanneer dat nodig is. 

Lange sporen zijn een belangrijke reden voor bedrijven om te kiezen voor het spoor: transportkosten dalen, ze halen heel wat vrachtwagens van de weg (minder files en minder uitstoot). Dat is de modal shift waar de federale regering en Infrabel sterk op inzetten. Daarnaast zijn deze lange sporen ook in lijn met wat Europa wil. Eind mei zijn de sporen klaar en kunnen de treinen ze gebruiken. 

Spooraansluitingen van levensbelang voor de bedrijven 

Wat verder in de haven werkt Infrabel aan de vernieuwing van twee industriële spoorlijnen in Wondelgem en Evergem langs de Ringvaart (de vaarweg richting Noord-Frankrijk). Tegelijk worden ook de spooraansluitingen van verschillende bedrijven vernieuwd opdat ze hun activiteiten per spoor kunnen verderzetten. Deze werken startten reeds in oktober vorig jaar en zullen klaar zijn in juli 2022. 

In Wondelgem betreft het Disteel, een dochter van ArcelorMittal, dat dagelijks een goederentrein met stalen balken vanuit Luxemburg ontvangt. Deze producten worden nog verder verwerkt en gaan naar grote industriële klanten en andere aannemers in de bouw. Zonder deze spooraansluiting gaat dat niet. Het is dus letterlijk een levensader. Op weekbasis gaat het over zo’n 1.000 ton staal dat per spoor getransporteerd wordt, goed voor zo’n 40 vrachtwagens per week minder op de weg. Premier De Croo zette hier de nieuwe wissel in beweging. 

In Evergem werden liefst 4,3 km spoor, drie wissels en een overweg vernieuwd. Deze modernisering is erg belangrijk voor de bedrijven EOC (chemie en latexproducten) en TWZ (tankreiniging) die zijn aangesloten op het industriële spoor. 

North Sea Port en Infrabel: partners voor een Europese multimodale haven 

De volgende jaren zullen Infrabel en de federale regering blijven investeren, in nauw overleg met North Sea Port. Het doel is om de klantgerichte spoorbehoeftes op korte, middellange en lange termijn in kaart te brengen en een havenspecifieke toekomstvisie voor het spoor te ontwikkelen. North Sea Port wil het aandeel goederenvervoer per spoor immers doen toenemen van 10 procent tot 15 procent om het vervoer tussen de multimodale haven en het Europese achterland te verduurzamen. 

Om de ambities van North Sea Port en Infrabel te realiseren, wordt er zowel aan het Kluizendok op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen als aan het Mercatordok op de rechteroever sterk geïnvesteerd in spoorinfrastructuur. Beide sporenbundels worden uitgebreid en krijgen lange sporen tot 750 meter. Daarnaast zal Infrabel bestaande spooraansluitingen vernieuwen en mogelijke nieuwe aansluitingen voorzien voor de bedrijven. 

Alexander De Croo, Eerste minister: "Het Belgische spoorwegnet was een van de eerste dat in Europa werd ontwikkeld. Als we aan treinen denken, denken we vaak aan passagiers. Maar het spoor is ook een van de meest evidente oplossingen voor onze industrie en het transport van goederen. Het combineert alle argumenten: snelheid, kosten en duurzaamheid. Met deze regering hebben we van groene mobiliteit een van de pijlers van ons beleid gemaakt en een van de centrale assen van het herstelplan dat met de Europese Commissie is opgezet. De ambitie is duidelijk: het volume van het goederenspoorvervoer in België verdubbelen tegen 2030. Gent en de verbinding met North Sea Port zijn een concreet voorbeeld van deze ambitie.”