Clicky


Steeds meer streamers delen hun account

Steeds meer streamers delen hun account
26-04-2022 10:02 | Financieel | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - Zo'n 34 procent van de Nederlandse streamers kijkt mee op het account van een ander. Aan de andere kant deelt 28 procent van de streamers de inloggegevens met een ander, zodat zij ook gebruik kunnen maken van de dienst. In 2020 gaf nog 28 procent aan niet te betalen voor diensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland: zij keken gratis mee op het account van iemand anders.

Het zijn vooral de jongere generaties, gen Z en millennials, die de inloggegevens van accounts veelvuldig uitwisselen. Deze generaties hebben ook steeds minder behoefte aan de ouderwetse manier van tv-kijken: zij (13 procent) sluiten vaker dan oudere generaties (5 procent) alleen een internetabonnement af. Die laatste groep gaat nog altijd liever voor een telecompakket met internet, tv én bellen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door vergelijkingssite Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Populaire content bij elke streamingdienst

Jeroen Snellen, telecomexpert bij Pricewise, snapt het uitwisselen van inloggegevens wel. "De verschillende aanbieders hebben vrijwel allemaal een stukje populaire content. Wil je van al deze diensten gebruikmaken dan hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan vast. Kies je voor de drie populairste streamingdiensten het goedkoopste abonnement, dan kost je dat al snel tussen de 20 en 25 euro per maand. Het is dus best logisch dat consumenten op zoek zijn naar manieren om de prijs enigszins binnen de perken te houden. Een onderlinge afspraak is snel gemaakt, ook al zijn sommige abonnementen bedoeld voor slechts één huishouden. De één neemt bijvoorbeeld Netflix en de ander Disney+. Of je maakt een onderlinge prijsafspraak en stelt een automatische overschrijving in.”

Ouderen blijven trouw aan de tv

23 procent van de Nederlanders maakt geen gebruik van streamingdiensten, onder wie veel meer babyboomers (42 procent) dan alle de generaties daaronder (11 procent). Snellen: “Ouderen blijven op deze manier trouw aan het originele lineaire tv-kijken. Ook in onze vergelijker zien we een duidelijk verschil tussen deze leeftijdsgroepen, waarbij ouderen vaker voor een abonnement in combinatie met televisie kiezen. Deze groep is van oudsher meer gewend om op deze manier televisie te kijken. Het televisie-abonnement en in mindere mate het vaste telefonie-abonnement horen er simpelweg bij. Dit geldt voor de jongere generatie steeds minder.”