Clicky


Transportbedrijf Stoel uit Kampen stelt 10.000 euro beschikbaar voor verbetering N50 na zoveelste fatale ongeval

Transportbedrijf Stoel uit Kampen stelt 10.000 euro beschikbaar voor verbetering N50 na zoveelste fatale ongeval

KAMPEN - Dinsdagmiddag vond op de N50 bij Kampen een zeer ernstig ongeval plaats waarbij een 34-jarige vrouw om het leven kwam. Twee minderjarige kinderen raakten gewond. Het is het zoveelste ongeval op de N50.

De N50 staat bekend als gevaarlijke weg, waar regelmatig zeer ernstige ongevallen plaatsvinden regelmatig met fatale afloop. Er wordt in de regionale en landelijke politiek al lange tijd gesproken over verbreding, of het plaatsen van een fysieke rijbaanscheiding. Vaak gaat het bij de ongevallen om frontale aanrijdingen waarbij een van de partijen op de verkeerde weghelft is beland.

Voor Gert van Dijk, directeur van transportbedrijf Stoel uit Kampen reden om 10.000 euro ter beschikking te stellen om de N50 aan te pakken. De problematiek van de N50 gaat ook van Dijk aan het hart. "Omdat hier bijna wekelijks ongelukken gebeuren, regelmatig met fatale afloop. Wij willen iets op gang brengen en zo onze bijdrage en verantwoording leveren om dit grote probleem aan te gaan pakken", aldus Gert van Dijk.

Vrachtwagens van het transportbedrijf zijn tot nu toe nog nooit zelf echt betrokken geweest bij een ongeval op de N50, "maar vaak wel bijna", aldus van Dijk. "Onze chauffeurs en medewerkers, maar ook onze familie en vrienden, rijden hier dagelijks, soms zelfs meerdere keren per dag, af en aan naar onze vestiging."

Volgens van Dijk moet de N50 vanaf Zakerbroek tot en met de Ramspol volledig voorzien worden van middengeleiders. Mocht dat niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden pleit van Dijk ervoor om de snelheid te verlagen. 

"Wij weten niet of een midden geleider of een vangrail dé oplossing is. Waar het ons vooral om gaat is dat er extra aandacht komt voor de situatie van de N50 en dat er nu eens gekeken wordt naar wat er wél kan in plaats van naar wat er niet kan. Misschien is het verlagen van de snelheid een optie; naar 60 of naar 80 kilometer per uur", aldus van Dijk/

"Wat je nu ziet is dat mensen gefrustreerd raken omdat je op drukke momenten gemiddeld 70 kunt rijden in plaats van 100. Mensen gaan bumperkleven, ze denken dat ze wel eventjes een appje kunnen beantwoorden omdat het toch niet doorrijdt, er zijn zelfs mensen die denken dat het een goed idee is om in te gaan halen.."

"Maximaal 60 of 80 km/uur overdag en na 19.00 uur, als de meeste drukte weer weg is, weer terug naar 100 km/uur. Precies de aanpak zoals we nu op de snelweg hanteren alleen met andere snelheden en een andere intentie."

"Wij begrijpen dat je een weg niet zomaar kunt aanpassen. En we begrijpen helemaal dat we het gedrag van de mensen niet kunnen aanpassen, dus misschien moeten we ze een handje helpen. Hetzij door een vangrail, een midden geleider, het aanpassen van de snelheid... Er moet gewoon iets gebeuren, want ik spreek namens velen dat je hart elke keer weer harder gaat kloppen als je hoort dat er wéér een ongeluk is gebeurd. En elke keer houd je je hart vast dat het goed mag aflopen, dat het geen bekende is. En elke keer voel ik weer het verdriet van de slachtoffers en eventuele nabestaanden", besluit Gert van Dijk.

Stikstofproblematiek gooit roet in het eten

In 2017 heeft toenmalig minister van Verkeer, Cora van Nieuwenhuizen, de startbeslissing gemaakt voor de aanpak van het drukste traject van de N50 Kampen - Kampen Zuid. Maar op dit moment is er nog altijd geen actuele planning voor de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid.

Op 20 januari 2021 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan bij de beoordeling van het Tracébesluit (TB) van het project ViA15. Hierbij heeft de rechter de Minister opgedragen om de manier waarop de stikstofdeposities worden berekend beter te onderbouwen. De onderbouwing wordt gebruikt bij alle aanlegprojecten met wegverkeer-effecten. De nieuwe tracébesluiten moeten wachten op deze nadere onderbouwing. Hierdoor lopen verschillende projecten vertraging op. De verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-zuid is er daar een van. Dat betekent dat er voor dit project op dit moment geen planning kan worden afgegeven.

Rijkswaterstaat liet in een reactie aan RTV Oost weten dat zij de 'vangrail-donatie' van transportbedrijf Stoel een sympathieke actie vinden maar dat op dit mokment de weg niet kan worden aangepakt. Een woorvoerder van Rijkswaterstaat zegt dat de huidige weginrichting geen vangrail toelaat, later als de verbreding een feit is, komt er wel een andere weginrichting.